KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/február
KRÓNIKA
• Jancsó Miklós: Somló Tamás (1929-1993)
• N. N.: Trauner Sándor halálára
MAGYAR FILM
• Székely Gabriella: Választható csapdák Vélemények a magyar filmgyártásról
• Kézdi-Kovács Zsolt: Kell-e szeretni őket? Jegyzet a rendezőkről
• Fáber András: Első hatvan évem Beszélgetés Maár Gyulával
• Maár Gyula: Első hatvan évem Beszélgetés Maár Gyulával
• Nagy Gergely: Tudósítás a szakadtságból Beszélgetés Erdőss Pállal
• Hirsch Tibor: Csak kétszer élünk Magyar sikerfilm
1895–1995
• Gyertyán Ervin: A festészettől a mozidrámáig Hevesy Iván
• Kömlődi Ferenc: Hallgat a mély Hevesy Iván kötetéről
FESZTIVÁL
• Kozma György: Homó zsidó nácik fesztiválja (In)tolerancia
• Mihancsik Zsófia: Kétfajta szerelem Kerékasztal-beszélgetés
• Bojár Iván András: Vad éjszakák után Cyril Collard filmje
TELEVÍZÓ
• Almási Miklós: A tévé-mogulok csatája
• Barotányi Zoltán: Max es Móric visszatér Beavis és Butthead

• Molnár Gál Péter: És az Új Hullám megteremte az új nőt
• Bikácsy Gergely: Brigitte és Jeanne Viva Maria!
KÖNYV
• Varga Balázs: Nőnem est ómen Monográfia Mészáros Mártáról
FESZTIVÁL
• Kovács András Bálint: Az 1913-as év Pordenone
KRITIKA
• Koltai Ágnes: Hazugságok iskolája Az ártatlanság kora
• Molnár Gál Péter: Shakespeare-piknik Sok hűhó semmiért
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: Jónás, aki a bálnában élt
• Turcsányi Sándor: Dave
• Koltai Ágnes: Sonka, sonka
• Barotányi Zoltán: A Pusztító
• Kuczogi Szilvia: Ha te nem vagy kepés, édes...
• Békés Pál: A szökevény
• Tamás Amaryllis: Mrs. Doubtfire

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Glauber Rocha halálára

N. N.

 

1981. augusztus 22-én Rio de Janeiróban, 42 éves korában meghalt Glauber Rocha. A brazil film új hullámának, a „cinema nôvo”-nak legismertebb, legvitatottabb alkotója volt. Filmkritikusként kezdte, majd dokumentumfilmeket rendezett. A hatvanas évek közepén-végén világszerte ismertté vált, a különböző nemzeti új hullámok legfontosabb filmesei között is vezető szerepet játszott. Művészetét olykor Godard-éhoz, máskor a korai Jancsóéhoz hasonlították. Jelentős művei közül (Isten és Ördög a Nap földjén, 1964), A föld transzban (1967), Antonio das Mortes (1969), A hétfejű oroszlán (1970). Magyarországon csak a Föld transzbant mutatták be.

A hetvenes évek sehol sem kedveztek az új hullámnak, Brazíliában pedig az évtized közepéig rendkívül erős jobboldali diktatúra uralkodott, mely csak néhány éve enyhített politikai gyakorlatán. Más jelentős brazil rendezőkhöz hasonlóan Rocha 1971-ben száműzetésbe kényszerült, évek múlva tért csak haza. A tavalyi velencei fesztiválon bemutatott utolsó filmjét, A föld korát ellentmondásosan, de inkább elutasítóan fogadta a nemzetközi kritika. Glauber Rocha a hírek szerint nehéz helyzetben, elszigetelten halt meg. S vele a hatvanas évek filmnyelvi és társadalmi forradalmainak egyik jelentős alakja.

 

GLAUBER ROCHA FILMJEI

 

Rövidfilmek

 

1957 Un día na rampa (Egy nap a rakparton)

1958 O patio (Az udvar)

1959 A cruz na praça (Kereszt a téren)

1966 Amazonas, Amazonas

Maranhão 66

 

Játékfilmek

1962 Barravento

1964 Dens e o Diabo na terra do sol (Isten és

Ördög a Nap földjén)

1967 A föld transzban (Terra em transe)

1968 Cancer (Rák)

1969 Antonio das Mortes (Halálosztó Antonio)

1970 Der leone has sept cabezas (A hétfejű oroszlán)

Cabezas cortadas (Levágott fejek)

1973 Historia do Brazil (Brazília története)

1974 O nascimento dos Deuses (Az istenek születése) – forgatókönyvíró

1975 Claro

1977 Di Cavalcanti (Cavalcantiról)

1979 Jorje Amado no cinema (Jorje Amado a moziban)

1980 A idade da terra (A föld kora)

1963-ban jelent meg A brazil filmművészet kritikus szemmel (Revisão Critica do Cinema Brasileiro) című könyve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/11 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7262