KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/április
KRÓNIKA
• N. N.: Derek Jarman (1942–1994)
• N. N.: Pályázati eredmények
• N. N.: Hibaigazítás
FILMSZEMLE
• Kovács András Bálint: A kisterem és a nagyterem Filmszemle után
• N. N.: A 25. Magyar Filmszemle díjazottjai
• Turcsányi Sándor: Tánc az ördöggel Játékfilm
• Hirsch Tibor: Kelet-európai roncsok Játékfilm
• Báron György: Saját halál Dokumentumfilm
• Hegyi Gyula: A megnyesett répa kizöldül Dokumentumfilm
• Schubert Gusztáv: Szegény gazdagok Szociofilm

• Földényi F. László: Egy jó német Schindler listája
• Mihancsik Zsófia: Spielberg bárkája Kerékasztal-beszélgetés
GREENAWAY
• Ardai Zoltán: Leviatán cicomái A mâconi gyermek

• Bikácsy Gergely: A nyugalom tengere Ozu és Tokió
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Mammut-idők Vasisten gyermekei
• Koltai Ágnes: Emberi színjátékok Fényérzékeny történet
• Dániel Ferenc: A munkásosztály a kocsmába megy Kőzápor
• Dér András: Hűha! Keretbe feszítve
• Hirsch Tibor: A művész, az valaki más Beszélgetés Jon Josttal
FESZTIVÁL
• Kozma György: Milyen rendes gádzsók Cigányfilmek fesztiválja
• Bojár Iván András: Jó utak Latcho Drom
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Apám nevében
• Schubert Gusztáv: Napok romjai
• Koltai Ágnes: Az őrszem
• Turcsányi Sándor: Tökéletes világ
• Kovács András Bálint: Alberto expressz
• Tamás Amaryllis: A két Lotti
• Bíró Péter: Amerika fegyverben

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Fejlövés

Kaplan György

Bullet to the Head – amerikai, 2013. Rendezte: Walter Hill. Szereplők: Sylvester Stallone, Sung Kang, Jason Momoa. Forgalmazó: Warner Bros. 88 perc.

Haldoklik a „taták akcióban” retro-lázban fogant zsánere: miután Schwarzenegger visszatérése (Erőnek erejével) nagyobbat bukott, mint a Rambo gépágyúja által kettéfűrészelt vietnami statisztacsapat, Stallone Fejlövése már csak DVD-n próbálja meglovagolni a nyolcvanas évek akciófilmjei iránti nosztalgiát. A műfajt viszonylag egyszerű szórakoztatóan játszani, a lényeg, hogy nyugdíjas korú akciósztárok gyepálják el pattanásig feszített bicepsszel és régimódi igazságérzékkel a fiatal rosszfiúkat, és két akciózúzda meg Sly-jobbosnál is nagyobbat csattanó egysoros beköpés között nevezett papák kikacsintsanak a közönségre.

A Fejlövés azonban nélkülözi A feláldozhatók vagy a Red ironikus sármját, helyette tradicionális, komor bosszúfilmbe oltott buddy cop movie-t farag az akciófilm-generátorral írt alapanyagból. A sztori (Sly régivágású bérgyilkost alakít, akinek hűvösre teszik a társát, és a revansvételhez szövetkezik egy koreai származású rendőrrel) egyaránt „idézi” a Vörös zsarut és a 48 órát, így meglepetés sem a rendező kilétében (Walter Hill), sem a forgatókönyvben nem akad. Habár az örök-cool Stallone a Kobra óta nem volt ilyen kemény, a műből mégis hiányzik az önfeledt játék öröme: a fejbekólintóan tökös akciók helyett csak atyai tockosokat osztogató Fejlövés bosszúfilmnek sablonos, haver-zsaru filmnek sótlan.

A poénok nagy része Sylvester old-school világlátására fut ki, de se az okostelefonos élcelődés, se a sidekickkel packázó, politikailag inkorrekt viccek nem ütnek. Humor híján marad az akció, de abból csak a finálé fejszecsatája veri be magát a memóriába. Apropó, fejsze: a Fejlövés másodsztárja nem is a humortalan Kang, hanem Jason Momoa, alias Khal Drogo, aki telitalálat elvhű bérgyilkosnak. Stallone mellett ő viszi el kigyúrt hátán a filmet: Momoát karizma és karizmája is nívós rosszfiú-karrierre predesztinálja.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/07 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11519