KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/április
KRÓNIKA
• N. N.: Derek Jarman (1942–1994)
• N. N.: Pályázati eredmények
• N. N.: Hibaigazítás
FILMSZEMLE
• Kovács András Bálint: A kisterem és a nagyterem Filmszemle után
• N. N.: A 25. Magyar Filmszemle díjazottjai
• Turcsányi Sándor: Tánc az ördöggel Játékfilm
• Hirsch Tibor: Kelet-európai roncsok Játékfilm
• Báron György: Saját halál Dokumentumfilm
• Hegyi Gyula: A megnyesett répa kizöldül Dokumentumfilm
• Schubert Gusztáv: Szegény gazdagok Szociofilm

• Földényi F. László: Egy jó német Schindler listája
• Mihancsik Zsófia: Spielberg bárkája Kerékasztal-beszélgetés
GREENAWAY
• Ardai Zoltán: Leviatán cicomái A mâconi gyermek

• Bikácsy Gergely: A nyugalom tengere Ozu és Tokió
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Mammut-idők Vasisten gyermekei
• Koltai Ágnes: Emberi színjátékok Fényérzékeny történet
• Dániel Ferenc: A munkásosztály a kocsmába megy Kőzápor
• Dér András: Hűha! Keretbe feszítve
• Hirsch Tibor: A művész, az valaki más Beszélgetés Jon Josttal
FESZTIVÁL
• Kozma György: Milyen rendes gádzsók Cigányfilmek fesztiválja
• Bojár Iván András: Jó utak Latcho Drom
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Apám nevében
• Schubert Gusztáv: Napok romjai
• Koltai Ágnes: Az őrszem
• Turcsányi Sándor: Tökéletes világ
• Kovács András Bálint: Alberto expressz
• Tamás Amaryllis: A két Lotti
• Bíró Péter: Amerika fegyverben

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Ízlésficam

Kovács Marcell

Art School Confidential – amerikai, 2006. Rendezte: Terry Zwigoff. Szereplők: Max Minghella, Sophia Myles, John Malkovich. Forgalmazó: FHE Hungary. 98 perc.

 

A Tapló télapó harsány viccei után Terry Zwigoff most egy kevésbé magától értetődő, csavaros komédiával jelentkezik abból a fajtából, amelyet a kacagtató helyett inkább az elgondolkodtató jelzővel szokás illetni.

A forgatókönyvet egyik saját munkája alapján Daniel Clowes, a neves független képregényszerző írta, és korábbi közös filmjükhöz, a Tétova tinédzserekhez hasonlóan a történetet ezúttal is a vitriolos embergyűlölet és a szirupos érzelgősség fura keveréke jellemzi. Az Ízlésficam is tinivígjáték, egy művészeti főiskolán játszódik, itt vívja a fiatal főhős egyre kilátástalanabb küzdelmét az érvényesülésért a festészet és a szerelem frontjain. Rendhagyó módon egy sorozatgyilkosos szál is gazdagítja a mesét, és a film ügyesen váltogatja a románcot a krimivel, a kollégiumi bohózattal és a felnőtté válás drámájával. A könnyed, fordulatos és minden mesterkéltségtől mentes rendezésnek köszönhetően nem fekszi meg a gyomrot a mondanivaló, miszerint mindenki ostoba, törtető, önző és hazug, a művészeti életben bizonyosan, de alighanem azon túl is. Az üzenet univerzális: bizony, ilyen bénák vagyunk, mondják az alkotók az ilyen bénák vagytok helyett, úgyhogy nincs sértődés.

Csak remélni lehet, hogy Zwigoff és Clowes láthatóan olajozott együttműködése további produkciókat eredményez majd. A jövőben talán a magyar címadással is több szerencséjük lesz.

Extrák: werkfilm, kimaradt jelenetek, bakiparádé és rövid riport a film bemutatójáról a Sundance fesztiválon.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/04 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8962