KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/július
KRÓNIKA
• Keresztury Dezső: Egy költő-filmes – Gyöngyössy Imre emlékére –
• N. N.: Lohr Ferenc
MÉDIA
• Szilágyi Ákos: Orosz médiatáj, magyar ecsettel
• Várkonyi Tibor: A látványosság-állam Politikusok a képernyőn
CYBERVILÁG
• Almási Miklós: A néző belép a képbe Digitalizált tévémozi
ANIMÁCIÓ
• Reisenbüchler Sándor: Norsteinről jut eszembe A rajzfilm Mozartja
• Antal István: Változatok sötét húrra ©vankmajer csodaországa

• Dániel Ferenc: Ki alkalmas a megváltásra? Viridiana
• Bikácsy Gergely: El Rey
FESZTIVÁL
• Hegyi Gyula: A kivonulás szomorúsága Portugál filmhét
• Báron György: Fényírók Mediawave

• Hirsch Tibor: Másmozi A Másképp Alapítvány a Cirko-Gejzírről
• Kovács András Bálint: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Hirsch Tibor: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Bakács Tibor Settenkedő: A nyúl nem is létezik Amatőrfilm
• Lányi András: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
MÉDIA
• Kozma Gy. Uri: A reklám helye Reklám

• Bárdos Judit: Az olasz kapcsolat Római beszélgetés Giacomo Gambettivel
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Adios, companiero! Távol és mégis közel
• Turcsányi Sándor: Sissy Guitar Néha a csajok is úgy vannak vele
LÁTTUK MÉG
• Hirsch Tibor: A hajsza
• Kovács András Bálint: Végzet
• Mockler János: Ments meg, mert ölnöm kell!
• Tamás Amaryllis: A szomszéd nője mindig zöldebb
• Ardai Zoltán: Lángoló jég
• Kuczogi Szilvia: Tőrbe csalva
• Fáber András: Angie
• Tamás Amaryllis: Ruby Cairo

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Chang Cheh mesterhármasa

Géczi Zoltán

Shaolin templom (Shao Lin si / Shaolin Temple) – hongkongi, 1976. Szereplők: Sheng Fu, Lung Ti. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 126 perc.Shaolin két bajnoka (Shao Lin yu Wu Dang / Two Champions of Shaolin) – hongkongi, 1978. Szereplők: Meng Lo, Sheng Chiang. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 110 perc.Az 5 ninja elem (Ren zhe wu di / Five Element Ninja) – hongkongi, 1982. Szereplők: Tien-chi Cheng, Tien Hsiang Lung. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 107 perc.

Chang Cheh oly mértékben járult hozzá a keleti filmművészethez, mint Henry Ford a motorizációhoz. Tevékeny pályafutása alatt közel száz mozit dirigált le, egyéb természetű hozzájárulásait pedig csupán lajstromba venni is enciklopédiai szintű kihívás volna. A Shaw Brothers stúdió kulcsfigurájaként a kínai filmkultúra és -gyártás fejlesztésének szentelte életét, nemzeti történelmi mítoszokat és irodalmi műveket dolgozott fel, amelyek a hagyományos társadalmi értékek dicsőségét zengedezték. Szeplőtlen lelkű hősöket állított szembe alantas antagonistákkal, végtelenül bölcs mestereket törtető hatalmasságokkal, a konfliktust pedig véres és kemény konfrontációk által terelgette a végpont felé.

A Black Mirror Kft. Shaw Brothers-csomagja a nagy rendező klasszikusaiból összeállított becses bokréta. A Shaolin templom (1976) a stúdió legsikeresebb korszakának remekműve, amely a templom elpusztításának időszakában játszódik. A Shaolin két bajnoka (1978) a két nagy harcművészeti gyűjtőiskola, a shaolin és a wudang örök rivalizálására épített bosszútörténet. Az 5 ninja elem extravagánsabb, az előzőknél is brutálisabb mozi, amelyben nagyobb teret nyer a mitológia és a fantasztikum, így aztán olyan harctechnikai- és fegyverrepertoárt sűrít bele a játékidőbe, amelynél változatosabbat ritkán látni. A filmek felvonultatják a Shaw Brothers stúdió 1970-as évekbeli színészgárdájának legjavát, akik büszkén demonstrálják, milyen volt az a kor, midőn nem az animátorok és a programozók szakértelme határozta meg az akciójelenetek minőségét. A költségvetésből nem futotta gigantikus díszletezésre és új digitális kamerák fejlesztésére, viszont a hosszú snittekben felvett, technikás és dinamikus összecsapások, a csoportos jelenetek a filmek vintage hangulatából is kiragyognak.

A válogatás tündöklő bizonyítéka, milyen lázas tempójú, döbbenetesen kreatív és eseményekben gazdag időszaka volt a gyűjtemény időbeli keretét képező hat év a hongkongi filmgyártásnak. Cáfolhatatlan tény, hogy a Shaw Brothers alkalmazottjaként Chang Cheh is szekérderéknyi mennyiségben termelte a laborálandó tekercseket, a különbség a kortárs mainstream akciófilmekkel szemben mégsem csekélyebb, mint ami egy multi élelmiszergyár meleg vízzel felöntött instant kínai levese és egy szecsuáni étteremben elfogyasztott, tűzforró hotpot között tapasztalható.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9955