KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/augusztus
KRÓNIKA
• Csala Károly: Christian-Jaque halálára
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Általános vérmérgezés Cannes
TÖMEGFILM
• Király Jenő: Hüllőesztétika King Kong-tanulmányok

• Békés Pál: Kampányok és ügynökök Amerikai dokumentarizmus
• Antal István: Tilos az Áhítat Jack Smith (szelleme) Budapesten
• Bérczes László: Egy másik fickó Budapesti beszélgetés John Lurie-val
• Dániel Ferenc: Legyezőjátékok monszun idején Ozu-életműsorozat
• Schubert Gusztáv: Aranykulcsocska Megszülettem, de…
• Fáber András: Az árnyék tükörképe Beszélgetés Alain Robbe-Grillet-vel
KRITIKA
• Földényi F. László: Érzelmek zűrzavara Foglalkozása: neonáci
• Bakács Tibor Settenkedő: Your Ghost Kristin Hersch
• Ardai Zoltán: Az eklektika diadala Kika
• Takács Ferenc: Kisrealista karnevál Méregzsák
LÁTTUK MÉG
• Reményi József Tamás: Kalifornia
• Hirsch Tibor: Rosszlányok
• Turcsányi Sándor: Backbeat
• Harmat György: Vipera
• Székely Gabriella: Ace Ventura – Állati zsaru
• Bíró Péter: Menekülés Absolomból
• Harmat György: Féktelenül

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Félelmetes nap

Tosoki Gyula

Parkland – amerikai, 2013. Rendezte: Peter Landesman. Szereplők: Zac Efron, Billy Bob Thornton, Marcia Gay Harden. Forgalmazó: Sony Pictures Home Entertainment. 90 perc.

 

1963 novemberében a dallasi Parkland kórház azzal vonult be a történelembe, hogy ide szállították a halálos fejsebet kapott John F. Kennedyt, majd három napra rá állítólagos merénylőjét is, a börtönben lelőtt Lee Harvey Oswaldot. A középkategóriás sztárokkal telepakolt Félelmetes nap alkotói azzal az ambícióval fogtak munkához, hogy az 1973-as Akció az elnök ellen óta számos mozit ihlető Kennedy-merényletet új aspektusból mutatják be: részrehajlás nélkül és az elkövetők kilétével kapcsolatos találgatásokat megspórolva forgatják le dokudrámájukat, melynek főszereplője a nevezetes kórház. Az ötlet nem rossz, de a megvalósítása problematikus, és nem csak azért, mert a filmkészítés világába korábban alkalmilag kiránduló, rendezőként most debütáló Peter Landesman rendre elkalandozik az alapkoncepciótól, hanem azért is, mert korántsem láttatja új nézőpontból a mások által milliószor feldolgozott eseményt, és eredetisége kimerül abban, hogy nem firtatja a merénylet hátterét, továbbá a híres Zapruder-tekercset ügyesen applikálja a sztoriba (az egyszerű állampolgár, Robert Zapruder volt az, aki rögzítette a merényletet super 8-as kamerájával: ez a 27 másodperces felvétel minden idők leghíresebb amatőr mozgóképe). Landesman direktor vélhetően a tévésorozatok nagy barátja, legalábbis erre utal, hogy a kortárs tévéesztétika eredményeit reciklálja, elsősorban a Vészhelyzet és a 24 című sorozatok narratív és stilisztikai trükkjeit adaptálja. Ezt is ügyesen, de ezt is csöppet szervilisen teszi.

Extrák: audiokommentár Peter Landesman rendező–forgatókönyvíróval.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11849