KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/szeptember
• Kovács András Bálint: Variációk a Gonoszra Holocaust és tömegkultúra
• Forgács Éva: Ellopta-e Spielberg Auschwitzot? Európa és Amerika
LÁTTUK MÉG
• Mikola Gyöngyi: Fortinbras, a szövetséges A Jó és a Rossz

• Bakács Tibor Settenkedő: Kísérleti boldogság Paramicha
• Csáky M. Caliban: Van Beszélgetés Szederkényi Júliával
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: Levedia Részletek egy készülő film forgatókönyvéből

• Tőkei Ferenc: Játék a sárkánnyal
CYBERVILÁG
• György Péter: Szép új világkép Virtuális valóság
• Bakács Tibor Settenkedő: Melyikünk Rosencrantz? Virtuális valóság
KÖNYV
• Palotai János: Mit ér a filmtörténet, ha magyar? Gyertyán Ervin kötetéről
CD-ROM
• Kovács András Bálint: Lexikon vagy játék? Cinemania
TÖMEGFILM
• Király Jenő: A férfi – mint majom – panaszai King Kong-tanulmányok (2.)
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Jófilm Ábel a rengetegben
• Ardai Zoltán: A legenda oda Örökifjú és Tsa
• Kovács András Bálint: Pani Veronika és Mademoiselle Véronique Veronika kettős élete
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: A Flinstone-család
• Reményi József Tamás: Prizzi’s Honor
• Harmat György: Rejtélyes manhattani haláleset
• Barotányi Zoltán: A kis Buddha
• Tamás Amaryllis: A holló
• Fáber András: Végzetes ösztön – Az elemi komédia
• Mockler János: Mesterfogás
• Mockler János: Rapa Nui
• Bíró Péter: A zűr bajjal jár

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Néma gyilkos

Tosoki Gyula

Lautlos – német, 2004. Rendezte: Mennan Yapo. Szereplők: Joachim Krol, Nadja Uhl, Christian Berkel. Forgalmazó: Best Hollywood. 90 perc.

 

A Néma gyilkos jellegzetes européer-thriller, nagy stíluskészséggel és kisebb műfaji érzékkel levezényelt darab: inkább csak néhány kósza kép, egy-két jelenettöredék, mintsem a feszült történet emléke marad meg belőle, mégis figyelemre érdemes.

Főhőse Viktor, a megkeseredett bérgyilkos, akinek különös ismertetőjele, hogy minden fakszni nélkül, hangtalanul öl, késsel, hangtompítóval vagy nyíllal, ahogy a szükség hozza. Egyik akciója során a sikerrel likvidált célszemély alkalmi barátnője, bizonyos nevezetű Nina olyan hatást tesz rá, hogy életben hagyja, sőt múltjának, jelenének, jövőjének újragondolását kényszeríti ki belőle. Ám éppen amikor kezdené újraálmodni életét (illetve végezne utolsó utáni megbízatásával), találkozik Langgal, a bulldogszívós nyomozóval.

A történet tele van maszatos pillanatokkal és megmagyarázhatatlan részletekkel (nem eléggé motivált, hogy miért akad hősünk nyomára olyan gyorsan Lang, illetve hogyan képes egy negyven évvel korábbi, felderítetlen bűnténnyel összekapcsolni a személyét; nem világos, hogy miért maradt Viktor bérgyilkos évtizedekig; nehezen érthető, hogy miért lép szövetségre Nina Viktorral), de nem vérzik el ezeken. A tempó sodró, és a dramaturgiai bakik mellett is van elég gyúanyag a történetben ahhoz, hogy leláncolja a figyelmet. A film annak ellenére vonzza a tekintetet, hogy a Lang szigorú ábrázattal elmormolt bölcselmei sem szolgálnak a javára.

A mese varázsa a debütáns rendező-forgatókönyvíró téma iránti elkötelezettségéből ered. Mennan Yapo nagy természetességgel lép át jelzett problémákon, olyan lendülettel teríti a sztorit, hogy alig van idő elmorfondírozni a bakikon. A két forrpontig vitt suspence-jelenet bravúrosnak mondható, a stiláris megoldások pedig megkapóak, kivált Viktor és Nina táncjelenetében. Néhány jelenetről üvölt, hogy a producer Tom Tykwer volt: munkái közül elsősorban a Téli alvók inspirálhatta Mennan Yapót, de ő – Tykwerrel ellentétben – szerencsére sohasem esztitizál annyira, hogy maníros legyen. Képei mívesek, de nem művészkedőek.

Extrák: werk; kimaradt jelenetek és filmelőzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/06 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9032