KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/június
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Ginger Rogers (1911-1995)

• Spiró György: A bűn színpada Égi manna
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Varga Balázs: Godard és a Coca-Cola gyermekei Az amerikai függetlenek

• Almási Miklós: Hozott anyagból dolgozunk A „remake”
• Fáber András: Egy vagány Szűz Jeanne d’Arc színeváltozása
• Szilágyi Ákos: Levelek a Zónából Szergej Paradzsanov
1895–1995
• Péterffy Gabriella: Hét tenger ördöge Kertész Mihály kalandfilmjei
• Molnár Gál Péter: Az extra Artaud, a filmszínész
ANIMÁCIÓ
• Antal István: A tustoll-kamera Japán animáció
MAGYAR MŰHELY
• Tamás Amaryllis: Zseniális túlélők Beszélgetés Dettre Gáborral
• Ozsda Erika: Minden a kamera előtt Filmfőiskola
KÖNYV
• Györffy Miklós: Mester tanítványok nélkül Beszélgetések Szabó Istvánnal
KRITIKA
• Báron György: Szolgai Művek Elektra, avagy…
• Hirsch Tibor: Vízállásjelentés Rablóhal
• Molnár Gál Péter: Az antitalentum titka Ed Wood
LÁTTUK MÉG
• Hirsch Tibor: Mielőtt felkel a nap…
• Gelencsér Gábor: Eső előtt
• Takács Ferenc: Bárhol, bármit, bármikor…
• Ambrus Judit: Kisasszonyok
• Tamás Amaryllis: Egy igaz ügy
• Barotányi Zoltán: Streetfighter – Harc a végsőkig
• Mockler János: F. uss T. ovább W. ells

• Bíró Péter: A reklámzabálók éjszakája Reklám

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hotel a Halott alpinistához

Koltai Ágnes

 

A hétfő szombaton kezdődik és A kölykök szerzőpárosa, Arkagyij és Borisz Sztrugackij nem ismeretlen a magyar sci-fi kedvelőknek. Bizarr világuk; a távoli jövő díszleteibe helyezett mai kor, humoruk, csipkelődésük a tudományos fantasztikus irodalomtól idegenkedőket is meghódíthatja. Grigorij Kromanov filmje a Sztrugackij fivérek írásából készült.

A Hotel a Halott alpinistához kriminek indul: Glebszkij nyomozót egy gyilkosságtól rettegő ismeretlen segélykiáltása hívja a távoli hegyekbe. A külvilágtól elzárt hotel tipik us krimi-helyszín. Glebszkij különleges, zavart emberekkel találkozik, akikkel a szokásos módon nem tud kommunikálni. Jóllehet a krimi-szál végighúzódik a filmen, van gyilkos, áldozat, rejtély, mégsem krimit látunk. A film valójában azzal az érdekes gondolattal játszik el: találkozhat-e, szót érthet-e az Ember földönkívüli értelmes lényekkel?

Glebszkij gyilkost keres, a rutin, a bevált módszerek irányítják tetteit, holott nem egyszerű bűntény történt: meghiúsult a kapcsolatfelvétel egy idegen civilizációval. A nyomozó értetlensége – amely hozzájárul a kudarchoz – a földi ember korlátainak szimbóluma: gondolkodási és érintkezési formáink sémáiból nem tudunk kilépni. A film még a gyakorlott kriminézőnek is izgalmas, mentes a szokvány sci-fi kliséktől, jó nézni a szépen komponált képeket. Kár, hogy a cselekmény és a fantasztikum útvesztőiben olykor el-eltűnik az alapgondolat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/09 50-51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7340