KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/augusztus
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Lana Turner (1920-1995)
• Szőke András: Kiskáté film-színház- képzőművészeti tábor
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Az ártatlan Cannes
• Kézdi-Kovács Zsolt: Múlt idő van Cannes
• N. N.: A fesztivál díjai Cannes, 1995
GREENAWAY
• Nádasdy Ádám: A költő, a fordító, a rendezője meg a tévéfilmje Dante/Pokol

• Kömlődi Ferenc: Egy európai Twin Peaks Lars von Trier tévésorozata
1895–1995
• Kőniger Miklós: Nyolcvanhárom koffer Dietrich a berlini Gropiushausban
• Bárdos Judit: Ne a színész sírjon Római beszélgetés Perczel Zitával

• Csejdy András: Vér és verejték Brando
LENGYEL FILM
• Antal István: A tükör képe Régi lengyel vizsgafilmek
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Mellé Égi manna
• Lőrincz Éva: Kell-e púder az ombudsnőnek? Női magazinok

• Bíró Péter: Párizs haladóknak Videó
KRITIKA
• Bori Erzsébet: A bűnök edénye Martha
• Turcsányi Sándor: Ed Wood (Miszter) rózsaszínben Csapnivaló
• Hegyi Gyula: Túl a Delfin-zátonyon Muriel esküvője
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Elvarázsolt április
• Báron György: A szörnyeteg
• Fáber András: Miami rapszódia
• Barna György: Kétfejű sárkány
• Tamás Amaryllis: Gyorsabb a halálnál
• Barotányi Zoltán: Airborne
• Harmat György: Az élet mindig drága

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az igazság malmai

Pápai Zsolt

Let Him Have It – brit, 1991. Rendezte: Peter Medak. Szereplők: Christopher Eccleston, Tom Courtenay, Paul Reynolds. Forgalmazó: Best Hollywood. 108 perc.

 

1952-ben Angliában három nap tárgyalás után halálra ítéltek egy fiatalembert rendőrgyilkosságért. A szellemileg sérült és epilepsziás Derek Bentley nem ölt meg senkit, de bűnbakká tették, mivel a valódi gyilkost, Chris Craiget – ő volt Bentley fiatalkorú társa – nem ítélhették el. Az eset nagy port kavart, parlamenti ügy lett belőle, és milliók előtt kérdőjelezte meg a halálbüntetés intézményének fenntarthatóságát.

Peter Medak dokudrámája intelligensen használja ki a történetben rejlő drámai és érzelmi potenciált, egyúttal elkerüli a szentimentalizmus csapdáit. Az igazság malmai a kiállítását tekintve klasszicizáló darab, de posztmodern műfajjátékként is működik, amit a finom gengszterfilmes allúziók nyomatékosítanak (a gyilkosság helyszínének neve – Barlow & Parker Ltd. – a Bonnie és Clyde-történetekre utal; a nagyszájú és agresszív Craig külleme és a merénylet során mutatott viselkedése egyszerre idézi Hawks és DePalma Sebhelyesarcújának címszereplőjét; egy jelenetben Walsh Megszállottságának [White Heat] plakátja látható stb.).

Az igazság malmai nemcsak műfaji, hanem formai szempontból is megkapó. Az inkább rejtőzködő technikájáról ismert Medak jó ízléssel alkalmaz néhol hatásosabb stíleszközöket (a hosszú kocsizások és daruzások egyes jelenetekben azt a benyomást keltik, mintha a rendező óvatosan belesne az események mögé; az ítélethirdetéskor bevetett blank igen hatásos stb.), és ezek a megoldások diszkrét stílusbravúrrá emelik a filmet.

A kritikusok mégis kevéssé méltányolták Medak moziját. Szerencsére az igazságügyben felfigyeltek rá: részben a film hatására 1993-ban Derek Bentley posztumusz kegyelmet kapott, majd 1998-ban újratárgyalták az ügyét, és semmissé nyilvánították az ítéletet.

Extrák: Előzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/03 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9715