KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
   1995/december
1895–1995
• Lukácsy Sándor: Mindennapi káprázataink
• Horváth György: Álmomban Keaton A Generális helyszínén
• Molnár Gál Péter: Arany-film Honi kezdetek
NŐ-IDOLOK
• Molnár Gál Péter: Szőkék előnyben Hősnő-tipológia

• Popper Péter: Százéves fiatalok A film és a pszichoanalízis
• Ardai Zoltán: Örök erdő Álomsúly
• Bikácsy Gergely: „Sivatagi tizenhármak” Vissza a filmművészetbe
• Kelecsényi László: „Sivatagi tizenhármak” Vissza a filmművészetbe
• Jancsó Miklós: Száz év magány
• Szilágyi Ákos: Mi a mozi most? Gutenberg printere

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Ízlésficam

Kovács Marcell

Art School Confidential – amerikai, 2006. Rendezte: Terry Zwigoff. Szereplők: Max Minghella, Sophia Myles, John Malkovich. Forgalmazó: FHE Hungary. 98 perc.

 

A Tapló télapó harsány viccei után Terry Zwigoff most egy kevésbé magától értetődő, csavaros komédiával jelentkezik abból a fajtából, amelyet a kacagtató helyett inkább az elgondolkodtató jelzővel szokás illetni.

A forgatókönyvet egyik saját munkája alapján Daniel Clowes, a neves független képregényszerző írta, és korábbi közös filmjükhöz, a Tétova tinédzserekhez hasonlóan a történetet ezúttal is a vitriolos embergyűlölet és a szirupos érzelgősség fura keveréke jellemzi. Az Ízlésficam is tinivígjáték, egy művészeti főiskolán játszódik, itt vívja a fiatal főhős egyre kilátástalanabb küzdelmét az érvényesülésért a festészet és a szerelem frontjain. Rendhagyó módon egy sorozatgyilkosos szál is gazdagítja a mesét, és a film ügyesen váltogatja a románcot a krimivel, a kollégiumi bohózattal és a felnőtté válás drámájával. A könnyed, fordulatos és minden mesterkéltségtől mentes rendezésnek köszönhetően nem fekszi meg a gyomrot a mondanivaló, miszerint mindenki ostoba, törtető, önző és hazug, a művészeti életben bizonyosan, de alighanem azon túl is. Az üzenet univerzális: bizony, ilyen bénák vagyunk, mondják az alkotók az ilyen bénák vagytok helyett, úgyhogy nincs sértődés.

Csak remélni lehet, hogy Zwigoff és Clowes láthatóan olajozott együttműködése további produkciókat eredményez majd. A jövőben talán a magyar címadással is több szerencséjük lesz.

Extrák: werkfilm, kimaradt jelenetek, bakiparádé és rövid riport a film bemutatójáról a Sundance fesztiválon.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/04 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8962