KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/május
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: René Clément halálára
• Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
• Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
• Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
• Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
• Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
• Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
• Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
• Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban

• Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
• Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
• Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
• Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
• Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
• Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
• Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
• Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
• Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
• Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
• Hegyi Gyula: City Hall
• Hungler Tímea: A halál napja
• Harmat György: A gyanú árnyéka
• Hungler Tímea: Tökéletes másolat
• Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
• Tamás Amaryllis: Az esküdt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Újraszámlálás

Pápai Zsolt

Recount – amerikai, 2008. Rendezte: Jay Roch. Szereplők: Kevin Spacey, Laura Dern, Bob Balaban. Forgalmazó: HBO. 111 perc.

 

John F. Kennedy győzelme óta az amerikai elnökválasztás a világ történései közül az egyik legnagyobb figyelemmel követett esemény, sőt a népek alkalmasint jobban figyelnek rá, mint a saját hazájukban zajló választásokra. A 2000-es év még a KennedyNixon-csatánál is kiélezettebb küzdelmet hozott, mindössze néhány száz szavazat döntött ugyanis az elnök személyéről – egy háromszázmillió lakosú országban.

Az ifjabb George Bush és Al Gore között lezajlott küzdelem részletei persze önmagukban talán kevéssé érdekesek, de egy, a filmtörténetben már sokszor bevált műfaji öntőforma segítségével mégiscsak izgalmassá tehetőek. Az HBO gyártásában készült Újraszámlálásban Jay Roch rendező és Danny Strong forgatókönyvíró a thriller-narratívát használta fel a mindent eldöntő floridai választás események bemutatásához, ügyesen lebegtetve a konspirációs tematikát, a végletekig élezve a határidő-dramaturgiát, illetve rafináltan protagonistává emelve Gore-t és antagonistává fokozva le Bush-t (miközben mindkettőt csak villanásokra látjuk archív anyagokon). A rendező és a forgatókönyvíró úgy képes végig szinten tartani a feszültséget, illetve a cselekmény előrehaladásával fokozni is az izgalmakat, hogy nem feltételezi a néző részéről az amerikai választási szisztéma ismeretét. Ráadásul Roch-nak és Strongnak még humora is van; hihetetlen, hogy ezt a filmet ugyanaz a rendező jegyzi, aki az Austin Powers-trilógiát elkövette.

Az Újraszámlálás szerencsére nem az Austin Powers-filmekkel, inkább az 1970-es évek politikai thrillereivel rokon, és nem csupán a cselekményvezetése, illetve a szereplőtípusai miatt, hanem közvetett rendszerkritik-ája okán is. A különbség az, hogy ebben a filmben a problémákat nem – illetve nem elsősorban – az egyes figurák rosszindulata vagy hatalomvágya generálja, inkább az államigazgatás rendszerének törékenysége és sebezhetősége. A film zárómondata – melyben a két elnökjelölt egyszerre kéri Isten áldását Amerikára – mindenesetre igen tanulságos.

Extrák: Werk; egyes színészek beszélgetései az általuk megformált személyekkel; audiókommentár a rendező és a forgatókönyvíró közreműködésével.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/09 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10398