|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
DVDA bűn árnyékábanTosoki Gyula
Le
menace – francia, 1977. Rendezte: Alain Corneau. Szereplők: Yves Montand,
Carole Laure, Jean-François Balmer. Forgalmazó: Európa Records. 112 perc.
Az elrontott film nem egyenlő a
rossz filmmel, tudvalevő, hogy olykor egy elhibázott mozi is lehet príma. Alain
Corneau 1977-es munkája tökéletesen illusztrálja ezt a tételt, hiszen pazar
ötletekkel van tele, mégis problematikus. A közhelyes magyar cím tucatfilmet
ígér ugyan, de kifejezetten műfajtörő bűnügyi darabról van szó, amellyel mindössze
annyi a gond, hogy egyes újszerűbb megoldásai nem minden esetben erősítik,
hanem itt-ott gyengítik a végeredményt.
Az
alapszituáció érdekes, hiányzik ugyanis belőle a gyilkos, miközben van benne
haláleset, és ártatlanul megvádolt gyanúsított is akad. A nyitány egy szerelmi
háromszög áldatlan viszonyai közé vezet be, majd pedig a woman-in-peril-mesék nyomvonalára áll a film, de a Corneau direktor
ahelyett, hogy akkurátusan a veszélyeztetett áldozatra koncentrálna, a
thrillerek zsigeri feszültségét a krimik szellemi izgalmával kezdi keverni. Ez jóllehet
különös megoldás, de koránt sincs a munkája hátrányára, elsősorban azért, mert
az új és újabb fordulatok záporában a nézőnek nincs ideje holmi
zsánerkonvenciókon rágódni. Gondot jelent viszont, hogy egy bűnös nélküli
bűnfilmben nem méltányos büntetést kiszabni a figurákra, márpedig a rendező nem
képes ellenállni a kísértésnek. Ráadásul a főszerepet adó Yves Montand legendás
szerepét, A félelem bérét, továbbá
Spielberg Párbaját is megidéző,
grandiózus(nak szánt) végjelenet nem csak a tömegfilmekben jobbára tiszteletben
tartott, elemi erkölcsi érzékkel megy szembe, hanem művészi szempontból sem makulátlan.
Míg a film első kilencven perce példás tempójú, addig az utolsó húsz már nem az,
és a terjengős zárójeleneten a míves technikai kivitelezés sem segít.
Alain
Corneau filmje tehát nem mentes a hibáktól, de feszült és figyelemreméltó darab,
ráadásul az értékét két izgalmas kamaraalakítás is emeli: Montand csuklóból
hozott figurája felejthető ugyan, de Maria Dubois a feleség és Jean-François
Balmer a nyomozó szerepében remekül mutat.
Extrák:
nincsenek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 538 átlag: 5.3 |
|
|
|
|