|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziA háború angyalaiGéczi Zoltán
Angel of the Skies – dél-afrikai, 2013. Rendezte és írta: Christopher-Lee dos Santos. Kép: Christopher Grant Harvey. Zene: Geo Höhn. Szereplők: Nicholas Van der Bijl (Kirk), Brad Backhouse (Ed), Adam Boys (Robertson), Lillie Claire (Deborah). Gyártó: Welela Studios / DS Film Entertainment. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 103 perc.
Szerfelett valószínű, hogy a dél-afrikai Christopher-Lee dos Santos második
nagyjátékfilmje tiszteletadás kívánt lenni a második világháborúban harcolt
dél-afrikai önkéntesek előtt, legalábbis egyéb megfontolások nem igazolhatnák
eme mű létezését. Az ilyen filmek létrehozásához nélkülözhetetlen feltételek
között szerepel a történelmi hűség és a direktori szakértelem, sajnos, ez
alkalommal sem történész, sem rendező nem sertepertélt a környéken. Csak a
legszembeszökőbb részletekre kitérve: a Királyi Légierő Bombázóparancsnoksága a
filmben szerepeltetett, amerikai eredetű B-24J bombázógépeket nem alkalmazta
hadászati bombázóként németországi célpontok ellen, kiváltképpen nem éjszakai
álcafestéssel; az ilyen missziókat más típusokkal repülték. A szép számban
felbukkanó digitális Bf 109 típusok ugyan nagy vonalakban hasonlítanak a híres
német vadászrepülőgépre, de a filmben szereplő változatot a tárgyalt időszakban
már nem repülték, az itt látható álcafestés is idejemúlttá vált, nem beszélve
arról az idegesítő körülményről, hogy minden második gép ezredparancsnoki
jelzést visel, miközben a honi vadászerők jelzését fel sem tüntették rajtuk. Az
is nyilvánvaló, hogy sem az animátorok, sem a rendező nem rendelkezett
repüléstechnikai ismeretekkel, mert a gépek viselkedése merőben életidegen. A
történelmi környezet rekonstruálására tett kísérlet, ha volt ilyen egyáltalán,
totális kudarcba fulladt, és még csak nem is az a legnagyobb gond, hogy a
rendező egyáltalán nem végezte el a kötelező házi feladatot. Hanem az idióta
közhelyektől hemzsegő (hadifoglyokat lemészároló Waffen-SS tiszt!),
harmatgyenge forgatókönyv, az 1990-es évek tévésorozatait idéző
CGI-technológia, a botrányosan rossz hangkeverés, a gyatra színészi játék az,
ami igazán élvezhetetlenné teszi ezt a magasztosnak szánt, ám végső
kivitelezésében idegesítően didaktikus és szánni valóan ostoba próbálkozást.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 587 átlag: 5.37 |
|
|
|
|