|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziMicsoda nők!Vajda Judit
Sous les jupes des filles – francia, 2014. Rendezte:
Audrey Dana. Írta: Audrey Dana, Muriel Magellan, Cécile Sellam, Raphaelle
Valbrunne. Kép: Giovanni Fiore Coltelacci. Szereplők: Isabelle adjani (Lily),
Laetitie Casta (Agathe), Alice Belaidi (Adeline), Audrey Dana (Jo), Julie
Ferrier (Fanny). Gyártó: Fidélite Films. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált 116 perc.
A két mesterlövész maszkulin szemszögből előadott hűtlenségi
katalógusa után két évet kellett várni egy, a női szexualitásra kíváncsi
francia vígjátékra. Habár 2009-ben készült már számos női figurát felvonultató,
hangsúlyosan feminin témát feldolgozó francia film (Színésznők bálja), a Micsoda
nők! a honfitársak helyett a Meg Ryan nevével fémjelzett Nők nyomdokait követi. Audrey Dana
színésznő rendezői debütálása emellett hasonló eszközzel él, mint az említett A két mesterlövész, csak szkeccsfilm
helyett egybeszövi a különféle sztorikat, és sokszereplős, sokszálú
narratívával dolgozó tablófilmben fogalmazza meg, milyen különböző kihívásokkal
küszködnek ma a francia nők.
A szélsőségesen nőies és szigorúan szexuális (menzesszel
kezdődő és cunilingusszal végződő) Micsoda
nők! több ponton is emlékeztet a Meg Ryan-féle elődre. A cselekményt
mozgató konfliktusok itt is, ott is egy-egy jellegzetesen nőies esemény során
érnek nyugvópontra (a Nőkben
divatbemutató, itt ruhavásár folyamán), és rokon a szeretővel
kapcsolatfelvételt kezdeményező megcsalt feleség motívuma is. Ám a viszonylag
egységes Nőkkel szemben a Micsoda nők!-ben aránytalanságot okoz,
hogy a sok szál nem egyforma súllyal jelenik meg: a barátnőt kereső
üzletasszony, a félénk ügyvédnő, a leszbikussággal kacérkodő htb. és a
szeretőjét megöröklő nimfomániás sztorija rátelepszik a többire, míg a
szexmegszállottá váló buszsofornőhöz és a neurotikus nőgyógyászhoz kapcsolódó
vonalról gyakran megfeledkeznek az alkotók. Egyenrangú elemként kerül egymás
mellé ugyanakkor gyilkossággal súlyosbított családi dráma, rákbetegség és hányós-mellbimbócincálós
burleszk – ami további zavart okoz. A Micsoda
nők! mindezek miatt zavarba ejtő és nem elég fajsúlyos alkotás, ugyanakkor
a francia film nem egy nagy nevének ad lehetőséget jutalomjátékra.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 193 átlag: 5.28 |
|
|
|
|