|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziA szerelem üstököseVarró Attila
Comet – amerikai, 2014. Rendezte és írta: Sam Esmail. Kép: Eric Koretz. Zene: Daniel Hart. Szereplők: Justin Long (Dell), Emmy Rossum (Kim). Gyártó: Anonymus Content. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 91 perc.
Nem kizárt, hogy a Szerelem üstökösét egykor majd éppen úgy
egy ifjúsági rétegzsáner egyik alapköveként fogják emlegetni, mint az Ok nélkül lázadót, az Eper és vért vagy a Sid és Nancy-t, ehhez ugyanis elsősorban nem kiemelkedő művészi
színvonal vagy eredetiség szükségeltetik, mint inkább a reprezentáns jegyek látványos
konstellációja. Márpedig egy vérbeli hipster-filmhez nem elég a huszonéves
vívódó (művész)értelmiségi főhős (ezúttal cinikus orvospalánta), a trendi
kortárs bulikörnyezet (üstökösváró parti a Hollywood Cemetery-ben, párizsi
hotelszoba esküvő előtt, átdumált vonatút a lá Mielőtt felkel a nap) és a romantikus alapkonfliktus (szakítások és
újrakezdések egy öt évig tartó párkapcsolatban) – kell még hozzá egy figyelemfelkeltő
zsánerálca, valami formabontó narratív truváj és persze sok mély életbölcsesség
vicces/laza egysorosok celofánjában.
Dell és Kim eleven
humorral megírt, rokonszenves románca az elsőfilmes Esmail tálalásában az
utóbbi kitételeknek is maximálisan eleget tesz. A viharos viszony öt esztendejének
egy-egy napját non-lineáris kavalkádban bemutató történet könnyedén, minden
komolyabb tét nélkül kacérkodik egy science-fiction olvasattal, miközben
búvópatakként fel-felbukkanó motívumaival nem csak egy lehetséges „párhuzamos
univerzum”-keretet ad a cselekménynek, de a játékos kedvű néző akár a „mi
álom-mi valóság” nevű népszerű fabula-fejtörővel is elszórakozhat
unaloműzésként. Esmail semmivel nem mond többet a szerelem rejtelmes
működéséről, mint mondjuk a Harry és
Sally örökzöldje, arra azonban gondosan odafigyel, hogy az eredetiség
illúzióját megadja nézőinek (lásd a rendre sarokba komponált bőszekondokat és
az idővel kapcsolatos önreflexiókat) – vagy legalább nagybetűs európai
filmművészt (konkrétan Godard korai életművét) idézgessen a jóval közelebbi
elődöket jelentő Woody Allen és Linklater helyett.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 172 átlag: 5.66 |
|
|
|
|