|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziAkihez beszél a földPápai Zsolt
The Water Diviner – ausztrál-török, 2014. Rendezte: Russell Crowe. Írta: Andrew Knight és Andrew Anastasios.. Kép: Andrew Lesnie. Zene: David Hirschfelder. Szereplők: Russell Crowe (Connor), Olga Kurylenko (Ayshe), Yilmaz Erdogan (Hasszan), Jai Courtney (Hughes). Gyártó: Fear of God Films / Hopscotch Features / RatPac Entertainment. Forgalmazó: JIL Kft. Feliratos. 111 perc.
A sztárszínész Russell Crowe rendezői
debütálásában az első világháborúban az antant oldalán a törökországi Gallipoli
vérszivattyújába vetett ausztrál katonák tragédiáját dolgozta fel,
mindenekelőtt David Leant és Steven Spielberget, távolabbról pedig Peter Weirt citálva.
Az epikus indíttatás Leant idézi, a melodrámai tónus a Hadak útján Spielbergjét, és a film ugyan egyetlen pillanatra sem
ereszti a nézőt – meseszövése imponáló, tájérzékenysége, fényképezése
lehengerlő, olyannyira, hogy még a tízpercenként kötelezően érkező lassított
felvételek sem zavaróak –, de Crowe talán nem elég bátor és következetes
nevezett rendezők örökségének felvállalásában.
A történet hőse a három fiát Gallipolinál
vesztő ausztrál farmer (Crowe), aki felesége halála után nekivág, hogy
felkutassa a csatamezőn gyermekeinek holttestét, és hazai temetőbe szállíttassa
őket. Isztambulban találkozik az újrakezdés lehetőségét megtestesítő fiatal
özvegyasszonnyal, a már Óhollywoodban is népszerű megváltástörténetek
posztklasszikus variánsát látjuk hát. A háborús film és a melodráma műfaja
hagyományosan jól megfér egymással, ezúttal viszont nem hézagmentesen
illeszkednek, főként a film ellentmondásos értékorientációja miatt. Crowe-nak,
színészként és rendezőként egyaránt, kivált a melodrámai szituációkkal gyűlik
meg a baja. Rosszul áll neki a hősszerelmesi póz, zavartan és feszélyezetten
mozog, továbbá rendezőként nem képes a néző számára átélhetővé tenni az efféle
jelenetekben óhatatlanul is megjelenő pátoszt, amivel az érzelmeket akaratlanul
is inkább kínosnak és eltagadandónak, semmint kontrollálhatatlannak és
parttalanul áradónak ábrázolja – mintha szégyellné azt, amit Spielberg soha nem
szégyellt. Szerencsére azonban Crowe a bontakozó szerelem mellett egy
férfibarátság megszületését is filmre veszi, aminek már van dinamikája, annak
ellenére, hogy a fiait vesztő ausztrál férfi és a Gallipolit védő török tiszt
(a kiváló Yilmaz Erdogan a Volt egyszer
egy Anatóliából) cimboraságának története legalábbis történelmietlennek
tűnik.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 58 átlag: 5.79 |
|
|
|
|