|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
DVDKegyes hazugságKránicz Bence
The Good Lie – amerikai, 2014. Rendezte: Philippe Falardeau. Szereplők: Arnold Oceng, Reese Witherspoon, Emmanuel Jal. Forgalmazó: Pro Video. 110 perc.
Ritkán sül el jól, ha a
hollywoodi producerek a társadalmi problémák iránt érzékeny, felelősségteljes
amerikai nagybácsik szerepében tetszelegnek, nyilvánosságot biztosítva
elnyomott népcsoportoknak vagy a mindennapi túlélésért küzdő megnyomorítottaknak.
Az eredmény ilyenkor általában giccses hatásvadászat, mert a bonyolult és
nehezen feltérképezhető valós viszonyok bemutatása helyett a stúdiók
szempontjából kézenfekvő és egyszerűbb könnyes melodrámába fordítani a
történetet.
A szudáni
polgárháborúban elárvult és menekülni kényszerülő, nuer és dinka származású emberekről
szóló Kegyes hazugság is jobbára a bevett
sablonok alapján készült. Azonban érezhető, hogy a kanadai rendező, Philippe
Falardeau (Lazhar tanár úr)
folyamatosan próbált egyensúlyozni a készen kapott dramaturgiai fordulópontok –
az otthoniaktól vett fájdalmas búcsú, az Újvilágba érkező hősök első, olykor
komikus megpróbáltatásai, a gyökértelenség és a honvágy szorongató élményével
való szembesülés – és a keresetlen, nyersebb és őszintébb pillanatok bemutatása
között. A filmet hitelesíti, hogy a főszerepekben valóban a szudáni Elveszett
Fiúk nemzedékéhez tartozó, fiatalon Amerikába érkezett afrikaiakat láthatunk,
köztük több egykori gyerekkatonát – ennek az információnak a birtokában
hirtelen súlya és tartalma lesz minden, egyébként szokványosnak ható mondatnak
a megváltásról, újrakezdésről és a múlt elengedéséről. A nehéz sorsukat
arcukon, testükön hordozó főhősök mellett óhatatlanul idegennek és
feleslegesnek tűnik Reese Witherspoon sztárjelenléte, ám a színésznő és a
forgatókönyv javára írható, hogy a menekültek beilleszkedését segítő kansasi
szociális munkás karaktere dicséretesen a háttérben marad, a kezdeti
távolságtartásból együttérzésbe forduló, teljesen közhelyes érzelmi út
ábrázolása pedig nem okoz gondot Witherspoon számára.
A film égetően aktuális
témája ellenére szinte láthatatlan maradt, és hamar megbukott az amerikai
mozipénztáraknál. Fájlalhatjuk, hogy Magyarországon csak dvd-n jelenik meg,
mert a bevándorlás, a menekültek problémájának bemutatása miatt nagyobb
figyelmet érdemelne, annak ellenére, hogy újfajta megközelítésnek vagy eredeti
látásmódnak nyomát sem lelni benne. Az alkotók visszafogottsága és valódi
segítő szándékuk miatt ugyanakkor mégsem érdemes bosszankodni a felületes jeleneteken
vagy klisés megoldásokon – a nemes cél mellett ezek valóban kegyes
hazugságoknak tetszenek.
Extrák: Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 98 átlag: 5.06 |
|
|
|
|