|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
VasemberekEverest„Mert ott van”Nevelős Zoltán
Érkezés Katmanduba, túra az alaptáborig,
technikai eligazítás – William Nicholson (Gladiátor)
és Simon Beaufoy (Gettómilliomos)
forgatókönyve biztos kézzel vezeti be a nézőt a történet világába, a földünk
legmagasabb csúcsára szervezett kommerciális hegymászás hőskorába, amikor
néhány fiatal profi hegymászó arra alapított vállalkozást, hogy amatőröket
kísérgessen fel a Mt. Everestre. Miközben a Himalája-beli tájak
lélegzetelállító felvételei 3D-ben kápráztatnak, és a nagyjából egyenrangúan
híres színészek által alakított tucatnyi szereplő rokonszenvessé válik pár
gyorsan megrajzolt vonással, felvázolják a magashegyi színtér, az utolsó
szakasz, az ún. „halálzóna” játékszabályait is.
A rendezői karrierjét
izlandi művészfilmekből és amerikai bűnfilmekből felépítő Baltasar Kormákur
ezúttal a természet erőivel viaskodó ember témáját folytatja a Dermesztő mélység után, amely egy hajótörött
halászról szólt, aki csodával határos módon partra úszott a fagyos tengerről. A
fagyhalál közeléből visszatérés motívuma megjelenik az Everestben is, amely a hegyen 1996 májusában történt eseményeket
dolgozza fel.
A természeti erőkön, a
hegyen és a viharon túl emberi döntések is hozzájárultak a bekövetkező
tragédiákhoz, de a tanulságok leszűrése most a nézőre vár. Kormákur nem elemez,
nem mutat rá az egyes szereplők felelősségére, filmje a testközelből
közvetített megpróbáltatások élményével hat. Megmutatja a hatalmas hegyet, és
hagyja, hogy az apró emberkék megvívják a maguk küzdelmeit a jeges
sziklafalakon. A film legerősebb pillanatai közé tartozik, amikor dermesztő
természetességgel ábrázolja két szereplő aláhullását is a mélybe: ott fenn ez
így történik. Habár a tragédiákat kísérő könnyes jelenetek szentimentalizmusa
szembemegy ezzel, a film elsősorban azoknak az embereknek az életérzéséből ad
ízelítőt, akik önként és lelkesen mennek a potenciális halál közelébe.
Miért? – teszi fel a
kérdést az újságíró szereplő, a hegymászó irodalomban sztárnak számító Jon
Krakauer, aki Ég és jég című
sikerkönyvében írta meg ezt a történetet. Miért vállalják a hegymászók a
veszélyt? Az örök kérdésre persze sok válasz elhangzik – a híres „mert ott van”
válasz mellett –, de végleges, mindent eldöntő magyarázattal ez a film sem
szolgál. Csak megéreztet valamit abból az erőből, ami a magas hegyek világában
annyi embert rabul ejt.
EVEREST (Everest) -
amerikai, 2015. Rendezte: Baltasar Kormakúr. Írta: Simon
Beaufoy és William. Nicholson. Kép: Salvatore
Totino.Szereplők: Jason Clarke (Hall), Jake
Gyllenhal (Fisher), Josh Brolin. (Beck), John
Wawkes (Doug), Emily Watson (Helen).
Gyártó: Working Titles Films / Universal Pictures.Forgalmazó:
UIP - Duna Film. Szinkronizált. 150
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 58 átlag: 5.67 |
|
|
|
|