|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziBarátság extrák nélkülCsiger Ádám
Una donna per amica – olasz, 2014. Rendezte és írta: Giovanni Veronesi. Kép: Arnaldo Catinari.
Szereplők: Fabio De Luigi (Francesco), Laetitia
Casta (Claudia), Valentina
Lodovini (Lia), Valeria Solarino
(Anna). Gyártó: Fandando.
Forgalmazó: Ristretto Distribution.
Szinkronizált. 88 perc.
A
kortárs olasz filmesek roppant termékenyek a vígjáték műfajában, és a sikereik
sem maradnak el. Jelen opus író-rendezője, Giovanni Veronesi is veterán a
zsánerben, az ő nevéhez fűződik például Az
ötödik kerék című, honi mozikba is eljutott dramedy. A nagy múltú olasz
vígjátékok komikus és romantikus hangvételük dacára meglepően realisták, elég
például a vadiúj Ne aggódj, a maffia csak
nyáron öl című remek gengszter-szatírára gondolni. Jelen film azonban már
bajosan sorolható a sikerültebb olasz vígjátékok közé, egyrészt azért, mert
minimális a helyi vonatkozása, és az sem több külcsínnél. E mozi a nő és férfi
közti barátság témáját járja körül: hőse és hősnője puszipajtások, ám amikor a
lány férjhez megy egy macsóhoz, a jóbarátja ráébred, hogy gyengédebbek az
érzelmei nő iránt, mint hitte. Tökéletesen kozmopolita romantikus vígjátékról
van szó, amiből különösebb változtatás nélkül lehetne amerikai remake-et
készíteni.
Csak
épp nem érdemes. E film hagyományos romkomként sem működik olajozottan, például
nehéz azonosulni a két főhőssel, hisz nem derül ki, hogyan váltak ennyire jó
barátokká, és így egymás iránti érzéseiket sem tudjuk felmérni, végig idegenek
maradnak számunkra. A bevezető felvonás után egyre inkább ismerős irányba
fordul a cselekmény: a mimózalelkű férfihős viszonzatlanul ácsingózik egy
bombanőre, aki pusztán a barátot látja benne, emberünk így aztán álmai asszonya
és egy unalmas, de könnyen megkapható partner közt őrlődik. Ilyet láttunk már
eleget, a romantikát és a humort ráadásul csak egy-két jelenet erejéig sikerül
ötvözni, például amikor férfihősünknek pszichoszomatikusan elmegy a hangja
asszonypajtása esküvőjén. Ezt leszámítva a játékidőt a komikus színész Fabio De
Luigi stand up comedy-be inkább illő, ripacskodásba fajuló magánszámai töltik
ki, francia sztárpartnere, Laetitia Casta pedig a háttérbe szorul.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 13 átlag: 4.77 |
|
|
|
|