|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziMondd ki, hogy uborkaForgács Nóra Judit
Des
nouvelles de la planète Mars – francia-belga, 2016. Rendezte: Dominik Moll.
Írta: Gilles Marchand és Dominik Moll. Kép: Jean-François Hensgens. Zene:
Adrian Johnston. Szereplők: François Damiens (Mars), Vincent Macaigne (Jérome),
Veerle Baetens (Chloe), Jeanne Guittet (Sarah), Tom Rivoire (Grégoir). Gyártó:
Diaphana Films / Artemis / France 3 Cinema. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 101 perc.
Dominik
Moll (A szerzetes, Lemming, Harry csak jót akar) új
rendezése a kissé meghökkentő, Mondd ki,
hogy uborka! címet nyerte a hazai forgalmazásban. Így szuggerálják ugyanis
hőseink azt a csinos riporternőt, aki éppen Brüsszelből tudósít a tévében
(mivel ígéretet tett a fiának, hogy megteszi ezt a kedvéért élő adásban).
Mielőtt két kamasz gyereküket az amúgy is életközépi válságban szenvedő, és
különválásuk feldolgozásával bajlódó exférjére bízta annak ötvenedik
születésnapján... amiről természetesen megfeledkezett.
Az
alaphelyzetet tovább bonyolítja egy bekattant programozó és furcsa új szerelme
felbukkanása a már így is zsúfolt lakásban, és színesítik egy folyton nosztalgiázó
elnöki sofőr anekdotái. Az eredmény egy kellemesen bizarr, intimen vizsgálódó,
és a realitástól éppen a kellő mértékben elrugaszkodó film, amiben elfér egy
adag humor és kaland is, nem beszélve a világűr (és a belső űr) felfedezéséről,
egy fül elvesztéséről és visszavarrásáról, valamint némi ökoterrorista
lázadásról. A coming of age és a midlife crisis konfliktustípusai
fonódnak szépen össze, egy nem is családi, inkább lakótelepi drámában, akár a
szintén nem olyan régen bemutatott Lépcsőházi
történeteket (Samuel Benchetrit) is felidézheti nézőjében a film. Csak
éppen – ebben az összehasonlításban is – hagy némi hiányérzetet, mert Dominik
Moll mozija legjobb pillanataiban ugyan zseniálisan működik, árnyalatnyi
iróniájával és figurái iránti mély empátiájával remek hangulatot teremt, ezt
azonban nem sikerül töretlenül megtartani a teljes játékidőben. De még így is javasolt
bárkinek, aki erőt akar meríteni és hinni szeretne benne, hogy az életben a
legrosszabb helyzetekben is bekövetkezhetnek a legüdítőbb, valódi változást
hozó váratlan találkozások és események.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 9 átlag: 6.44 |
|
|
|
|