|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziŐrült boldogságVajda Judit
La pazza gioia – olasz,
2016. Rendezte: Paolo Virzì. Írta: Francesca Archibugi. Kép: Vladan Radovic.
Zene: Carlo Virzì. Szereplők: Valeria Bruni Tedeschi (Beatrice), Micaela
Ramazotti (Donatella), Valentina Carnelutti (Dr. Zappa). Gyártó: Lotus
Productions / Manny Films. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 118 perc.
Paolo Virzì új filmje a
napsütötte Toszkánában játszódik, de a régió ezúttal nem kedélyes gasztrofilm
vagy romantikus komédia háttere. Virzì maga is a hely szülötte, több művét is
helyezte már oda. Akárcsak a nők világa, amely szintén meghatározó kategória a
rendezői életművön belül, legyen az alkotás érzékeny lélekrajz (Caterina a városba megy), vidáman
induló, de sötétbe forduló szatíra (Előtted
az élet) vagy családi melodráma (Toszkán
szépség).
Az Őrült boldogsággal a női filmeken belül a rendező újabb alműfajt
fedez fel: az „egy őrült naplója”-filmdrámákét. Két hősnőjét egy családias
pszichiátrián kezelik: míg Beatrice régóta az otthon lakója, addig Donatella
frissen kerül be. A furcsa páros közötti kölcsönhatás oda vezet, hogy
megszöknek az intézetből, és ezzel szó szerint egy őrült road movie kezdődik.
Vannak olyan filmek,
amelyeket kínszenvedés végignézni, de utolsó jelenetük annyira jól sikerült,
hogy felülír minden korábbit. Ezek közé tartozik az Őrült boldogság is, azzal a különbséggel, hogy itt az utolsó két
jelenet az, amit gyönyörűség nézni. Cselekménye legnagyobb részében a film
végigrohan a Száll a kakukk fészkére,
az Egy hatás alatt álló nő és a Thelma és Louise megidézésén, olyan
hosszúságban, amelyből bőven lehetett volna vágni. Ezt az időt főként Beatrice
monológjai töltik ki, aki mindenkit idegesít a környezetében – beleértve a
nézőt is. A fináléra ráadásul kiderül, hogy valójában Donatella az, akinek
katartikusan zárul a története, és érdemesebb lett volna korábban is inkább rá
koncentráltuni. Így viszont nem egyértelmű a válasz a kérdésre, érdemes-e végigülni
az Őrült boldogság első egy és
háromnegyed óráját az utolsó, csodálatos tíz perce kedvéért.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|
|
|