|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziA Nagy FalKránicz Bence
The Great Wall –
amerikai, 2016. Rendezte: Zhang Yimou. Írta: Tony Gilroy, Carlo Bernard és Doug
Miro. Kép: Stuart Dryburgh. Zene: Ramin Djawadi. Szereplők: Matt Damon (Garin),
Pedro Pascal (Tovar), Tian Jing (Lin Mei), Willem Dafoe (Ballard), Andy Lau
(Wang). Gyártó: Legendary Entertainment / Atlas Entertainment. Forgalmazó: UIP-Duna
Film. Szinkronizált. 94 perc.
A 2010-es évek elejéig
Japán számított Hollywood második legnagyobb piacának, az utóbbi években
viszont már a valóságos gazdasági csodát produkáló Kína termeli a legtöbb bevételt
az Egyesült Államokon kívül, méghozzá úgy, hogy a helyi kvóták alapján évente
csak pár tucat külföldi filmet mutathatnak be. Nem csoda, hogy az amerikai
filmipar egyre több gesztust tesz a kínai közönségnek. A Vasember 3 kínai kópiáin pekingi mellékszál gazdagította a
történetet, a Képszakadás című
tinifilm kínai hőse pedig az alternatív változat szerint a tivornyázás után az
óhazába utazik, és kibékül a családjával.
A jól jövedelmező
kínai-hollywoodi kapcsolatot építi tovább a nagyszerű Zhang Yimou is. A kínai
film nemzetközi áttörésében kulcsszerepet játszó rendező néhány éve Christian
Bale főszereplésével forgatott otthon, A
háború virágait imádta is a hazai közönség. A hasonló receptet követő A Nagy
Fal viszont szélesebb nemzetközi forgalmazást kapott, köszönhetően Matt
Damon sztárkarizmájának és a populárisabb megközelítésnek. A történelmi filmet
ígérő cím ugyanis pergő akciómozit takar, míg alaphelyzete inváziós sci-fiket
idéz: a középkori Kínát földönkívüli szörnyhordák fenyegetik, és a vár-, pontosabban
falvédőkhöz európai zsoldosok is csatlakoznak.
A bornírt történetet
tetszetős vizuális körítés teszi fogyaszthatóvá, ám a kékben és vörösben
pompázó harcosok legfeljebb a rendező munkásságával éppen csak ismerkedő
nézőket nyűgözhetik le, elvégre a Hős
nemcsak színkódos jelmezek terén képviselt magasabb nívót. Adja magát a
párhuzam a meggazdagodás reményében Kínába érkező főhős és a film készítői
között, de valójában ennyi képzelőerőre sincs szükség, hogy a Nagy Falat a két nagyhatalom számára kölcsönösen
előnyös üzleti vállalkozásként nézzük elsősorban. A filmrajongók pedig
reménykedhetnek benne, hogy Zhang Yimou legközelebb kisebb tétekkel, de nagyobb
művészi önállósággal dolgozhat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 7 |
|
|
|
|