|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziPattayaVarró Attila
Pattaya – francia, 2016.
Rendezte és írta: Franck Gastambide. Kép: Renaud Chassaing. Zene: Eric Neveux.
Szereplők: Franck Gastambide (Francky), Malik Bentalha (Krimo), Anouar Toubali
(Le Nain), Ramzy Bedia (Reza), Gad Elmaleh (Marokkói). Gyártó: Gaumont / Mandarin
Films. Forgalmazó: Cinetel Kft. Szinkronizált.
92 perc.
Kevés kisebbség sorsa
keserűbb a filmvilágban a törpékénél, egyformán zsákmányolja ki őket a
tömegfilm kötelező poénforrásként bulifilmektől zsánerparódiákig, és a
művészfilm minden valamirevaló álomjelenet szürreális epizódfigurája gyanánt. A
francia komikus Franck Gastambide nagysikerű webfilm-sorozata (Kaira Shopping) óta önjelölt
emancipátora a mélynövésűeknek: egyfajta szerzői tettestársként tekint
visszatérő lakótelepi liliputi-karakterére, aki acélos elszántsággal küzdi
magát a csúcsra, lenézett házikedvenc státuszból übermensch-é üdvözülve. Míg a
2012-es év legnézettebb francia filmjét jelentő Pornó a házban szexmániás hüvelymatyija egy pornó-demo
elkészítésének hétvégi kalandszériája végén nagymenő felnőttfilm-sztárként
hagyja maga mögött örökkamasz lúzertársait, a tavalyi Pattaya hasonszőrű balek-vígjátékának Korán-faló tökmagja a hírhedt
thaiföldi szexparti-város poklában edződik Mini Van Damme-á, miután
ingyenüdülésre vágyó ügyefogyott cimborái a háta mögött benevezik a helyi törpe
thai-boksz bajnok elleni élet-halál mérkőzésbe.
A Pattaya kisszámú erényei között hiába keresnénk műfaji
természetűeket (elsősorban altesti gegekre és nemi/faji sztereotípiákra
kihegyezett taplókomédiája nagyjából a Másnaposok
2. kudarcba fúlt vakrandevúja a filippínó Weng Weng-filmparódiákkal),
humorának csekélyke szubverziója kimerül abban, hogy ezúttal csupa arab
karakterre bízza a hagyományosan fehér bunkókra szabott „harmadik világ”-alázást,
a karakterek szerethetősége pedig nagyjából a fertőző vérhaséval vetekszik
(beleértve a főszerepben feszítő író-rendezőt is). Ám az őszinte törekvés
mellett, amellyel Gastambide szimpla dwarfsploitation
helyett annak lánglelkű kritikáját kínálja nézőinek, minden más ellenvetés
jócskán eltörpül – ami talán nem számít elég magasröptűnek a hobbitok és
umpalumpák nagyformátumú szerzői bravúrjaihoz képest, de ebben a műfajban
bizony a kicsit is becsülni kell.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 5.75 |
|
|
|
|