|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
Mozi6,9 a Richter-skálánBarkóczi Janka
6.9 pe scara Richter –
román-bolgár, 2016. Rendezte és írta: Nae Caranfil. Kép: Vivi Dragan Vasile.
Szereplők: Laurenţiu Bãnescu (Tony), Maria Obretin
(Kitty), Teodor Corban
(Apa). Gyártó: Cinema-Film H.I.P.
Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos.
116 perc.
Tony, a közepesen
tehetséges, mellőzött színész minden erejével a nagy kiugrásra készül.
Címszerepet kapott az Orfeusz és Euridiké történetéből készült bárgyú
musicalben, ahol a színházigazgató szeretőjéből lett hisztis primadonna mellett
végre megmutathatja, hogy mire képes. A próbák jól indulnak, de a férfi egyre
nehezebben tud a karrierjére koncentrálni, mert közben fenekestül felfordul a
magánélete. Feleségével egy kisebb földrengést követően új otthonba költöznek,
amit a depresszióval és önértékelési zavarral küzdő asszony rendez be. Míg
Kitty a feng shui előírásainak
megfelelően dekorálja a lakásban a „hírnév-sarkát”, a férj felfedezi, hogy nem
kötöttek túl jó üzletet, mert az épület szerkezete egy következő földrengést
már nem bírna ki. Az ingatlan mellett házasságuk alapjai is rogyadoznak, a
helyzetet pedig súlyosbítja, hogy váratlanul Tony rég nem látott apja is
feltűnik, aki náluk kíván tölteni néhány éjszakát.
Nae Caranfil (Közelebb a holdhoz, A többi néma csend)
filmje rutinból hozza a román újhullám minden stiláris erényét, emellett
azonban nem mutat sok eredetiséget. Kiváló színészek (Laurenţiu Bănescu, Maria
Obretin, Teodor Corban) replikáznak egymásnak a sokaknak ismerős kispolgári
helyzetekben, elrajzolt karakterek, finom irónia és remek dialógok
szórakoztatják a nézőt. A nőcsábász papa, a szerencsétlenkedő fiú és a
neurotikus feleség jeleneteit egy lehetséges természeti katasztrófa szürreális
képei lazítják, azonban a kettős szerkezet a film háromnegyedénél kifullad,
többé nem köti le a figyelmünket. Kevesebb fordulat, kevesebb mellékszereplő,
kevesebb álomkép ebben az esetben több lett volna, mert így bármilyen jókat
kacagunk is közben, a végére valahogy nem áll össze semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 7 |
|
|
|
|