|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
DVDNovemberi gyilkosságPápai Zsolt
November Criminals –
amerikai, 2017. Rendezte: Sacha Gervasi. Szereplők: Ansel Elgort, Chloë Grace
Moretz, David Strathairn. Forgalmazó: Sony. 84 perc.
A Novemberi gyilkosság a kortárs amerikai coming-of-age-mozik
ambiciózus, jóllehet ellentmondásos darabja, egyszerre mentális utazásfilm és whodunit krimi, melyben a hollywoodi
titokdramaturgia európaias stíluskésztetésekkel – sőt: a klasszikus modernizmus
fogásaival – keveredik. A történet középpontjában az életmódváltozások
cunamiját elszenvedő, anyja halála, egy iskolatársa meggyilkolása, valamint
szüzességének elvesztése miatt gyerekemberből hirtelen felnőtté váló, végzős gimnazista,
Addison (Ansel Elgort – Baby Driver)
áll. A film az önemésztésének állomásait és a társa gyilkosa utáni nyomozásának
fordulatait mutatja meg, és különös hibridnek tűnik: mintha csak – mondjuk –
Gaál István Sodrásbanjának az elemei
keverednének a hollywoodi vigilante-movie-k, valamint a közelmúlt
kamaszthrillere, a Beépülve (2005)
motívumaival. Illetve nem keverednek, hanem kutyulódnak, az európaias és
hollywoodias inspirációk ugyanis alig-alig erősítik, sokkal inkább kioltják
egymást. Sacha Gervasi rendező – aki eleddig egyetlen ismert munkájában, a
2012-es Hitchcockban már megmutatta,
hogy mennyire nem ért az információk jó ritmusú adagolásához – rossz tempóban,
kapkodva vezeti elő a történetet, és közben csupán a retróhangulat tálalásában
következetes: a gyakran felcsendülő Bowie-dalok, a szereplők ruhái – a főhős
malaclopó nagykabátjától a szerelme, Phoebe (Chloë Grace Moretz – A leleményes Hugo, A védelmező) nyűtt
pulóvereiig –, továbbá a tárgyi világ elemei (az autók például) a
hetvenes–nyolcvanas éveket idézi meg. Végeredményben a Novemberi gyilkosság legfőbb kérdése nem az, hogy milyen kínokat
átélve érik felnőtté Addison, és még csak nem is az, hogy ki gyilkolta meg az
iskolatársát. Hanem hogy kinek is készült ez a film, mi lehetett a célcsoportja?
Extrák: Werkfilm.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|