|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
Mozi7 vérfagyasztó napBenke Attila
7 Days in Entebbe –
angol, 2018. Rendező: José Padilha. Forgatókönyv: Gregory Burke. Kép: Lula
Carvalho. Szereplők: Rosamund Pike (Brigitte Kuhlmann), Daniel Brühl (Wilfried
Böse), Eddie Marsan (Shimon Peres), Ben Schnetzer (Zeev Hirsch), Nonso Anozie
(Idi Amin), Lior Ashkenazi (Yitzhak Rabin). Gyártó: Participant Media / Working
Title Films. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
107 perc.
A szuperhősfilmek által
uralt fősodorban üdítően hatnak a kortárs globális krízisekre reflektáló
történelmi témájú vagy jelen idejű politikai thrillerek (Argo-akció, Az U.N.C.L.E. embere, Atomszőke, Barry Seal, Vörös veréb).
A máig megoldatlan izraeli-palesztin konfliktusról szól a 7 vérfagyasztó nap, melyet az a José Padilha rendezett, akinek a
brazil alvilággal és a fehérgalléros bűnözéssel foglalkozó kiváló bűnfilmjeit,
a Elit halálosztókat és a remek Narcos-tévésorozatot köszönhetjük.
A politikai thriller az
1976-os ugandai túszdrámát dolgozza fel, melynek során a Palesztin Népi
Felszabadítási Front harcosai és a német szélsőbalos Forradalmi Sejtek két
aktivistája (Brigitte Kuhlmann és Wilfried Böse) foglyul ejtették a Tel-Avivból
Párizsba tartó gép utasait a helyi diktátor, Idi Amin Dada támogatásával az entebbei
reptéren, és a túszok életéért cserébe bajtársaik szabadon engedését követelték
az izraeli kormánytól, illetve az ENSZ-től.
Padilha komplex módon
vitte vászonra a korábban már többször megfilmesített történetet: még a
szörnyetegnek tartott terroristákat is szenvedő, kételkedő emberként mutatja
be, és a mentőakciót kiötlő civakodó politikusokból sem csinál hőst. Kiváltképp
érdekes a Daniel Brühl és Rosamund Pike által páratlan hitelességgel eljátszott
két német terrorista, akik ha sokszor bántóan didaktikus dialógusok formájában
is, de a radikalizmus kérdéseit feszegetik: miközben a náci Németország
múltjával küzdő páros Izraelt nevezi gonosz fasiszta államnak, maguk is egyre
inkább a nácikhoz válnak hasonlóvá (ártatlan zsidókat kellene kivégezniük a
származásuk miatt). A 7 vérfagyasztó nap
nagy érdeme, hogy sok más kortárs thrillerrel ellentétben nem bagatellizálja el
a politikai témát, ha a fő sztorival párhuzamosan kibontakozó szimbolikus
táncjelenetek rontják is a film komolyságát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|