|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziBosszúállók: Végtelen háború Lichter Péter
(Avengers: Infinity War) – amerikai, 2018. Rendezte: Anthony Russo – Joe Russo. Írta: Christopher Markus. Kép:
Trent Opaloch. Zene: Alan Silvestri. Szereplők:
Robert
Downey Jr (Vasember), Chris Hemsworth (Thor), Mark Ruffalo (Hulk), Chris Evans (Amerika
Kapitány), Scarlett Johansson (Fekete Özvegy), Benedict Cumberbatch (Dr
Strange), Chadwick Boseman (Fekete Párduc). Tom Holland (Pókember). Gyártó: Marvel. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 149 perc.
A kortárs hollywoodi
film tájképét tagadhatatlanul a képregényeposzok monstrumai uralják. A filmpiac
talán soha nem volt ennyire kockázatkerülő, mint manapság: a jól bejáratott
receptek alapján előfőzött szuperhősfilmek tulajdonképpen a tévésorozatok
logikája alapján készülnek és működnek – a rendezők itt tulajdonképpen
felcserélhető bérmunkások, a forgatókönyveket pedig szoftverek is írhatnák. A
Marvel-univerzum véges számú hősalakja végtelen számú felállásban
összekombinálható: a szereplők gigászi musicalszínpadként használják a
filmeket, a tánc- és énekbetéteknek megfelelő akcióorgiák fogják össze az egyre
inkább kínos ürügyként szolgáló történeteket.
Ennek az eddigi
leggrandiózusabb példája az Avengers-filmek legfrissebb darabja. Talán még
Robert Altman is megirigyelné ezt a szereplőparádét: legalább két tucat
központi karakter és féltucat cselekményszál próbálja összefogni az
akciószekvenciák turbóattrakcióit. A történet amúgy az eddigi sztorik
megismétlése, vagy legalábbis variációja: az ultragonosz Thanos a fél
univerzumot el akarja pusztítani, ehhez pedig hat darab kulcsfontosságú követ
kell megszereznie. A Bosszúállók több külső Marvel-szereplővel (például Peter
Quill és bandája, illetve a Fekete Párduc és a Pókember) kiegészülve
kombinatorikusan ismétlődő csetepatékon keresztül próbálják ezt megakadályozni.
A két és félórás film a pornódramaturgia révén egy idő után a totális
fásultságba kergeti a nézőt, az újabb és újabb akciójelenetek helyett akár
absztraktfilmeket is bevághatnának. (Igazándiból a felnőtt-infantilizmusba
mártott ironikus humor tudja fenntartani a figyelmet.) Ám a film befejezése,
egy rendes tévésorozathoz illően egy jól irányzott cliffhangerrel ér véget, ami
csak akkor éri váratlanul a nézőt, ha önálló mozifilmként tekint rá: akkor még
meglepően drámainak is lehetne nevezni a lezárást.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|