KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/június
KRÓNIKA
• Szoboszlay Péter: Jan Poš (1920-1996)
AFRO-AMERIKAI FILM
• Turcsányi Sándor: Gangsta’ Paradise A fekete mozi
• Halápi Csaba: A közellenség Rap
OROSZ MÉDIA
• Vígh Zoltán: Kajf! Orosz média
• Vígh Zoltán: Kino
DOKUMENTUMFILM
• Simó György: Homunkuluszok es Holdjárók Beszélgetés Csepeli Györggyel és Wessely Annával
• Tamás Amaryllis: A szegények dühe Beszélgetés Ember Judittal
ANGELOPULOSZ
• Bori Erzsébet: Bűnbeesés közben Odüsszeusz tekintete
• Varga Balázs: A legmakacsabb brooklyni Harvey Keitel
• Vasák Benedek Balázs: A legmakacsabb brooklyni Harvey Keitel

• Tillmann József A.: A tengerparti kert Jarman, a kertész
• Bikácsy Gergely: Az írás meg a kép Marguerite Duras halálára
MARLENE DIETRICH
• Kőniger Miklós: Kicsit bolond Berlini hagyaték

• Pintér Judit: Egy város portréja Római szonáta
KRITIKA
• Bíró Yvette: Nyomkeresés a fehér városban Lisszaboni történet
• Bakács Tibor Settenkedő: Mitől szorong Hollywood? 12 majom
• Fábry Sándor: Nem fog a macska... Punta Grande
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Mary Reilly
• Ardai Zoltán: Las Vegas, végállomás
• Barna György: Az utolsó tánc
• Barotányi Zoltán: Showgirls
• Tamás Amaryllis: A tuti balhé
• Hegyi Gyula: Madárfészek
• Barna György: Közönséges bűnözők
• Harmat György: A szerelem színei

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Lámpagyújtogatók

Csiger Ádám


Lámpagyújtogatók – magyar, 2015. Rendezte: Dr. Százados Miklós. Kép: Bognár Tamás, Dr. Százados Miklós, Szathmári Tamás, Kovács Márk, Ormándlaky Zsolt, Tőke Béla. Zene: Fodor Dávid, Takáts Eszter, Hosszú Attila. Forgalmazó: Anjou Lafayette. 107 perc.

 

E különleges film a sci-fi, az áldokumentum és a vígjáték ötvözeteként írható le: az önmagukat alakító alkotók 42 honi hírességet interjúvolnak meg, a felvételeket pedig rakétába zárva szeretnék fellőni az Androméda-ködbe, a földönkívülieknek szóló bemutatkozásként az emberi faj és főleg a magyarság részéről. Az interjúalanyok megszólalásai és a forgatás fikciós történetszála váltogatják egymást, az alkotók igyekeznek elmosni a határt a valóság és filmjük között. A kerettörténet reflektál is arra, hogy független, kis büdzséjű, félprofi magánakcióról van szó. Legközelebbi rokonai William Castle kreatív blikkfangokra épülő szegénysori munkái, valamint a gerilla reklámkampánnyal sikerre vitt „talált felvétel” horrorok (Ideglelés, Parajelenségek). Interjúk készítéséhez nem kell nagy büdzsé, az ismert nevek vonzzák a publikumot, a sci-fi áldokumentarista körítés felkelti a figyelmet, az önironikus kerettörténet pedig apológia mindezért. Az alkotók ráadásul nem először csinálnak ilyet, hisz ők készítették A tüke fenomént is, mely e film főpróbájának is beillik, helyszínként Magyarország helyett Péccsel. Ugyancsak sikeres helyiekkel készített interjúfüzér önreflektív áldoku-komédiával megspékelve, mely lokálpatrióta imázsfilmből misztikus sci-fibe fordul, ahogy az alkotók a pécsiek (a legenda szerint) kimagasló tehetségének okát kutatják és találják meg az urán hatásában. Mindkét mozi figyelemfelkeltő, közönségcsalogató, de a tartalmukról sokat elmond, hogy A tüke fenomén egyik megszólalója szerint a film témái „a hétköznapi ember fantáziáját mozgatják meg”, ezúttal pedig a Tankcsapda tagjai mutatnak rá, hogy a nagy kérdésekre többnyire csak elkoptatott frázisokban lehet válaszolni. E közhelyek ugyanakkor szinte mind igazak, igencsak ráférnek egy negatív előítéletekkel telített társadalomra.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/05 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12228