KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/október
KRÓNIKA
• (X) : Shoot in Hungary
MAGYAR FILM
• Jancsó Miklós: Örök vadászmezők A Magyar Filmesek Világtalálkozójára
• Muhi Klára: Nagytotál Operatőrök
• Molnár Gál Péter: Miként válik valakiből vámpír? Lugosi Béla
• Kőniger Miklós: Egy elfeledett sztár Putti Lya
• Balogh Gyöngyi: Magyar románc Varrógéptől az írógépig
• Király Jenő: Magyar románc Varrógéptől az írógépig
TITANIC
• Csejdy András: New Age láger Biztonságban
• Nevelős Zoltán: Rémmese a búzamezőkről Philip Ridley két filmje
• Nevelős Zoltán: Repülő hattyúk, krokodilok Telefoninterjú Philip Ridley-vel
• Horányi Attila: Minnesängerek Szeptemberi dalok; Nico ikon
• Forgách András: Aranyhal a pokolban Benjamenta Intézet
• Kömlődi Ferenc: Fekete-fehér, igen-nem Varrat
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: Na’Conxipan Részletek egy forgatókönyvből
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Image Égi manna
• Almási Miklós: A fantázia kisajátítása Megatévé
KÉPREGÉNY
• Láng István: A teremtő fürdőköpenye
• Bayer Antal: Képregény és Internet
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Vak vezet világtalant Bolse vita
• Reményi József Tamás: Házilagos P. Howard A három testőr Afrikában
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Ments meg uram!
• Csejdy András: Majd’ megdöglik érte
• Schubert Gusztáv: Isten hozott a babaházban!
• Barna György: Az ördög háromszöge
• Harmat György: A hűtlenség ára
• Barotányi Zoltán: A Függetlenség Napja
• Hungler Tímea: Hárman párban
• Mátyás Péter: Twister
KÖNYV
• Báron György: Bíró Yvette: A rendetlenség rendje; Egy akt felöltöztetése
• Nagy Eszter: Erdély Miklós: A filmről
• Kelecsényi László: Truffaut – Hitchcock
• Kelecsényi László: Gervai András: Mozi az alagútban

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Magyar animációs sorozatok

Bata Norbert

Mikrobi – magyar, 1975. Rendezte: Mata János. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: MTVA. 124 perc.

Pityke őrmester – magyar, 1979. Rendezte: Maros Zoltán. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: MTVA. 96 perc.

A robot és a rendőr: az egyetemes tömegkultúrában oly nagy karriert befutott, mitikussá érett figurák a magyar élőszereplős filmekben jobbára csak korlátozottan vagy korlátoltan jelentek meg. Mindazonáltal a televíziós bemutatásra gyártott animációs sorozatok igyekeztek javítani a mérlegen: mindkét figura markánsan más színben jelent meg ezekben, mint az élőszereplős opuszokban.

Mondhatni, nyertes csapat állt össze újra, hogy megszülethessen a magyar (rajz)film első emblematikus robothőse: a rendező Mata János, a dramaturg Bálint Ágnes és a zeneszerző Lovas Ferenc előzőleg a Kukori és Kotkoda baromfiólbeli mikrokozmoszával arattak sikert, hogy 1974–75 között a világűr makrokozmoszába merészkedjenek a Mikrobival. A sorozat érdekes módon a rádióból érkezett, népszerű hangjáték előzte meg, melynek tizenhárom részét dolgozták rajzfilmmé, s egyúttal jelentősen visszavettek a rádiós széria tudományos-ismeretterjesztő szakszövegeiből. Megtartották viszont a sorozat szellemiségét (középpontban a lehetséges alternatív életformák iránt mutatott rokonszenvvel), s ami még fontosabb: a Mikrobit szinkronizáló, ragyogó Csákányi Lászlót, aki nélkül aligha képzelhetők el a zsémbes pesztra-robot kalandjai a gyerekcsapattal, élen a legkisebb lurkóval, Peppével. A bolygóközi utazásokhoz az alkotók, úttörő módon, a Központi Fizikai Kutató Intézet informatikai eszközeit is igénybe vették: a gyerekek űrhajója – melynek felemelkedése rendszeresen visszatérő kép – számítógép felhasználásával készült. Kevésbé előremutató, de feljegyezhető: a futurisztikus miliőt bizonyos beállításokban makettekről készült fotók adják. A Mikrobi sci-fi témáihoz és sajátos formai megoldásaihoz képest a Belügyminisztérium megrendelésére készült, 1979–80-as Pityke – Maros Zoltán ugyancsak tizenhárom epizódos szériája – minden értelemben földhözragadtnak tűnik: az űr helyett a kortárs Budapest utcái vonzzák, az intergalaktikus nagy utazások helyett a kisszerű bűnözés berkeibe enged bepillantást, s rajzai is szerényebben kidolgozottak. Igaz, őrmester főhőse – neki Kern András kölcsönzi a hangját – számítógéppel vív szellemi csatát, mielőtt hű ebe, Marcipán és gyerekpajtásai segítségével nekilódul lefülelni a bitangokat.

Extrák: Nincsenek. A két sorozat két külön kiadvány.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/05 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11470