KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/október
KRÓNIKA
• (X) : Shoot in Hungary
MAGYAR FILM
• Jancsó Miklós: Örök vadászmezők A Magyar Filmesek Világtalálkozójára
• Muhi Klára: Nagytotál Operatőrök
• Molnár Gál Péter: Miként válik valakiből vámpír? Lugosi Béla
• Kőniger Miklós: Egy elfeledett sztár Putti Lya
• Balogh Gyöngyi: Magyar románc Varrógéptől az írógépig
• Király Jenő: Magyar románc Varrógéptől az írógépig
TITANIC
• Csejdy András: New Age láger Biztonságban
• Nevelős Zoltán: Rémmese a búzamezőkről Philip Ridley két filmje
• Nevelős Zoltán: Repülő hattyúk, krokodilok Telefoninterjú Philip Ridley-vel
• Horányi Attila: Minnesängerek Szeptemberi dalok; Nico ikon
• Forgách András: Aranyhal a pokolban Benjamenta Intézet
• Kömlődi Ferenc: Fekete-fehér, igen-nem Varrat
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: Na’Conxipan Részletek egy forgatókönyvből
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Image Égi manna
• Almási Miklós: A fantázia kisajátítása Megatévé
KÉPREGÉNY
• Láng István: A teremtő fürdőköpenye
• Bayer Antal: Képregény és Internet
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Vak vezet világtalant Bolse vita
• Reményi József Tamás: Házilagos P. Howard A három testőr Afrikában
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Ments meg uram!
• Csejdy András: Majd’ megdöglik érte
• Schubert Gusztáv: Isten hozott a babaházban!
• Barna György: Az ördög háromszöge
• Harmat György: A hűtlenség ára
• Barotányi Zoltán: A Függetlenség Napja
• Hungler Tímea: Hárman párban
• Mátyás Péter: Twister
KÖNYV
• Báron György: Bíró Yvette: A rendetlenség rendje; Egy akt felöltöztetése
• Nagy Eszter: Erdély Miklós: A filmről
• Kelecsényi László: Truffaut – Hitchcock
• Kelecsényi László: Gervai András: Mozi az alagútban

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

davidlynch.com

Mágus a neten

Nevelős Zoltán

A filmvászonra álmodott szürrealista útvesztőkkel ellentétben David Lynch honlapja meglepően átlátható.

 

A tagsági díj körüli tortúrák után a honlap látogatója egy kapcsolópultnál találja magát, amelyről a teljes tartalom elérhető, illetve ahová minden pontról egyetlen kattintással vissza lehet jutni. Persze csak akkor, ha a számítógépünk nem készül ki a hosszadalmas letöltésektől. Itt ugyanis még a menüpontok is mozgó grafikával jönnek elő, és az állóképek is felblendével és leblendével tűnnek fel, illetve el a képernyőn.

A favágónak öltözött filmrendező egy bakra támasztott fatörzset fűrészel a néhány állóképből végtelenített képsoron, mellette közben a „working on it” felirat tudósít róla, hogy a jelenleg látható produkció az alkotó reményei szerint lesz még jobb is. Mesterünk ugyanis nem kis igényekkel látott neki a honlap-készítésnek. Nem a lexikális tartalomra összpontosított, sokkal inkább a vizuálisra, ami időigényesebb mind a létrehozás, mind a szemlélés tekintetében.

„Film” címszó alatt például korántsem teljes filmográfiát találunk. Lynch kísérleti és rövidfilmjeinek címére kattinthatunk rá, miután egy filmkép mellett két sorban közli a legfontosabb adatokat és a tartalom lényegét. A „Zene” pont alatt a Lynch-Badalamenti-team három hanglemezének – mondhatni – reklámja található, bele is lehet hallgatni, sőt klipet is lehet melléjük tölteni.

Izgalmasabbak a képzőművészeti alkotásokat bemutató galériák. A színes és fekete-fehér aktok mellett a Radírfej hangulatát idéző, indusztriális környezetben készült fotókból láthatunk összeállítást, illetve rajzokat és festményeket is nézegethetünk. A „Kísérletek” menüpont alatt néhány igazi „lynches” fotó látható: hangyák egy döglött egéren; bácsikák egy kalyiba előtt; naplemente egy teljesen jellegtelen hollywoodi útkanyarulatban, amely csak attól lesz érdekes, hogy a Twin Peaks főcímképét idézi.

A fő műsorszám a mozgókép, amelynek megtekintéséhez szélessávú internetkapcsolat és mellbecombos számítógép javallott. Itt néhány animációs filmecskét, illetve sorozatot tekinthetünk meg. Valószínűleg ezt a szekciót is építik még, mert némelyikből csak plakát látható. A Dumbland című, négy epizódból álló animáció azonban készen várja nézőit. Korhatáros figyelmeztetés után egy ódon filmszínházba léphetünk be, ahol a vásznon peregni kezdenek az abszurd, erőszakos és mulatságos történet képsorai.

Minden honlap kötelező tartozéka a linkgyűjtemény, amely itt megdöbbentően szegényes, csak egy rajongói oldalra és a Mulholland Drive nem túl leleményes, hivatalos honlapjára mutat. A rajongóknak fenntartott helyen a tagok leírhatják álmaikat, üzengethetnek, sőt saját fotóikat is elhelyezhetik.

David Lynch internetes produkciója tartalmi sokszínűségében igen figyelemreméltó, ám mélységében komoly hiányérzetet hagy maga után. A szöveges információknál például igen nagy lehetőségek maradtak kiaknázatlanul. Úgyhogy további jó barkácsolást!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/04 27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2511