|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
DVDBatman: A sötét lovag visszatér 1–2.Sepsi László
The Dark Knight Returns – amerikai rajzfilm, 2012–2013. Rendezte: Jay Oliva. Forgalmazó: ProVideo. 73+73 perc.
A DC Comics rajzfilmjei az
elmúlt húsz évben – élen Bruce Timm díjakkal megszórt animációs sorozatával –
szembetűnő presztízsre tettek szert, sikerüket a 2007-ben útjára indított DC
Universe Animated Original Movies csak videóra készült képregény-feldolgozásai
koronázták meg. A főképp az egyes címek kiemelkedő (Justice League: Doom) vagy egyenesen klasszikus (Superman: Doomsday) sztorikból
szemezgető, 60–70 perces produkciók között – így túl egy tucat tételen – egyre
bátrabb vállalásokat találunk: 2011-ben elkészült a Batman: A kezdet kezdete, amely hűségesen követte Frank Miller és
David Mazzucchelli képregény-alapvetését (Batman:
Az első év), A sötét lovag visszatérrel pedig a készítők még súlyosabb
forrásművet választottak. A szintén Miller által jegyzett Batman: The Dark Knight Returns először 1986-ban megjelent graphic novelje a Batman-mitológia egy
alternatív végpontjával játszik, melynek disztópikus kulisszái közt az idős
Bruce Wayne újra magára ölti a denevérjelmezt, ám reaktiválása a vártnál is
nagyobb hullámokat ver Gotham alvilágában. A nyolcvanas évek második felében
megjelent komor és brutális Batman-interpretációk (A gyilkos tréfa, Arkham elmegyógyintézet) közé illeszkedő
történetet a rajzfilmverzió készítői szerencsére nem próbálták megszelídíteni.
A Miller képregényét szinte kockáról kockára lekövető kétrészes adaptáció
merészen megtartja a sztori fatalista hangvételét, nem enyhít a számottevő
erőszakmennyiségen, mi több, az eredeti ma már kevésbé aktuális direkt
politikai áthallásait is felidézi. A feldolgozás inkább a külcsín tekintetében
bír jelentős hátrányokkal: a korábbi epizódok egyenstílusában prezentált A sötét lovag visszatér bár képes átörökíteni
a forrásmű atmoszféráját, hiányzik belőle az a vizuális többlet, amit az
eredetiben Frank Miller egyedi stílusa és kompozíciói biztosítottak, ezt pedig
a rajzfilm apokaliptikus záró-harmadának viszonylagos erőtlensége még
szembetűnőbbé teszi. De a duplafilm legnagyobb hátulütőjét mégis túlzott
adaptációs hűsége jelenti: mivel A sötét
lovag visszatér sokkal inkább illusztrálja, mintsem interpretálja a forrásművet,
az olvasmányélmény felelevenítésén túl kevés újdonsággal szolgál a képregény
ismerőinek – így inkább azoknak ajánlható, akik a részben Miller ihlette
Nolan-trilógia után vágynak valami hasonlóra, statikus képregénypanelek helyett
szigorúan mozgóképen.
Extrák:
Előzetesek. A két film két külön kiadvány.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 827 átlag: 5.37 |
|
|
|
|