|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
DVDAz újságos fiúNagy V. Gergő
The Paperboy – amerikai, 2012. Rendezte: Lee Daniels. Szereplők: Matthew McConaughey, Zac Efron, John Cusack, Nicole Kidman. Forgalmazó: MediaPro. 102 perc.
Egyöntetű viszolygás és masszív
füttyszó fogadta Cannes-ban Lee Daniels második moziját, és ez az uniszónóban
zengő kritikai kórus már önmagában figyelemre érdemessé avatja. Az újságos fiú tényleg nem a finom
gallok ízlésére szabott darab – velejéig mocskos, lucskosan buja, izzatag
neo-noir, amelyben mogorva vademberek krokodilokat beleznek, egy ártalmatlan
börtönlátogatás bizarr szexjelenetté fajul, és a felnőtté válás rögös útján
lépdelő hősünket nyilvánosan levizelik.
Mindehhez
pedig egy lusta nyomozás története adja a keretet, a polgárjogi mozgalmaktól
feszült amerikai délvidék pedig a kulisszát. Hatvankilenc forró nyarán egy
bepállott floridai kisvárosba érkezik két újságíró, hogy a helyi seriff
megölése miatt halálra ítélt fickó ügyében szaglásszanak – s melléjük szegődik
egyikük öccse (az álmodozó tekintetű Zac Efron) meg a börtönben senyvedő férfi
levelező-barátnője (a felfújt ajkú, harsány göncökben tipegő, útszéli vampként
domborító Nicole Kidman). A seriff-gyilkos megmentése lomha tempóban halad,
inkább a döglesztő napon izzadnak a szereplők, és a melegtől (vagy épp a
piától) kábán birkóznak felhorgadó vágyaikkal. A Pete Dexter-regényből dolgozó
Daniels egyrészt egy rothadó családról és a ruganyos testű hőse férfivá
éréséről mesél, másrészt az öntudatos feketék látványától döbbent, csurig
rasszista Délről ad képet – de láthatóan akkor van leginkább az elemében,
amikor Efron és Kidman ödipális románcáról tudósít (hol korabeli
Motown-slágerekre komponált montázsokban, hol egy kitartott közelképpel Efron
arcáról), vagy amikor a lápvidék tébolyát cizellálja (lásd a finálé feszült
mocsári bújócskáját). Nem a szépen ívelő, kerek történet, nem az izgalmas
bűnügy, s nem is a tanulság érdekli, inkább az őrület közelségében tevékeny
figurák groteszk közjátékaira fókuszál – és meg kell hagyni, egyedi a humora. Az újságos fiú kétségkívül romlott,
mocskos szenzációkat mutogató mozi – de vadul kicsapongó, túlfűtött parádéja
bátrabbnak és izgalmasabbnak tűnik a hivatalos jó ízlés megannyi kegyeltjénél.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 924 átlag: 5.52 |
|
|
|
|