|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziA könyvtolvajHuber Zoltán
The Book Thief – amerikai-német, 2013. Rendezte: Brian Percival. Írta: Markus Zusak művéből Michael Petroni. Kép: Florian Ballhaus. Zene: John Williams. Szereplők: Sophie Nélisse (Liesel), Geoffrey Rush (Hans), Emily Watson (Rosa), Ben Schnetzer (Max). Gyártó: Fox 2000 Pictures / Babelsberg. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 125 perc.
A második világháború borzalmairól, a náci
rezsim rémtetteiről újra és újra beszélni kell, friss nézőpontokat, eddig nem
használt perspektívákat találni azonban egyre nehezebb. A harmincas éveit
taposó ausztrál író, Markus Zusak a feladathoz emigráns szülei háborús
történeteiből és Anna Frank naplójából merített ihletet. Sikerkönyve ígéretes
alapötletre épül, a hitleri diktatúra hétköznapjait ugyanis egy árva német
kislány szemszögéből tárja elénk. Bár a most elkészült mozgóképes adaptáció a young adult regények aktuális divathullámán futott be, a veretes
kivitelezésű film vészesen eltéveszti a célközönséget.
A brit Brian Percival
kiváló színészekkel, csodálatos képekkel dolgozik, mégsem tudja eldönteni,
kinek meséli a történetet. A Harmadik Birodalom kulisszái között felcseperedő
Liesel szomorú kalandjait a rendező nagy műgonddal, ám igen komótosan bontja
ki. A mostohaszülők elfogadása, az első szerelem és a felnőtté válás motívumai
az igényesebb tinimozikat idézik, míg a szentimentális, ünnepélyes
fogalmazásmód a súlyosabb történelmi drámák megoldásait követi. Percival végig
e két ellentétes minőség között ingadozik és nem képes megtalálni a közös
nevezőt. Az aránytalanságok miatt végül a könnyfakasztás is elmarad. A kis
Liesel sorsa bizonyára megolvasztja majd az idősebbek szívét, a kedves figura
mégsem válik igazán érdekessé. A nagy ívű narráció, a könyvek szeretete
erőltetett adaléknak tűnik és a nyilvánvaló kliséken kívül a náci
Németországról sem tudhatunk meg semmi újat. Az embertelenség és a fanatizmus
őrülete, az átlagemberek elkeseredett túlélési stratégiái elsősorban a
fiatalabb korosztály számára szolgálhatnának fontos tanulságokkal. A lányka
érzelmi problémáival ők azonosulhatnának a leginkább, a film kimért, míves
stílusát látva azonban épp az ifjabbak unatkoznak majd a legjobban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 423 átlag: 5.54 |
|
|
|
|