|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziA pap gyermekeiMargitházi Beja
Svećenikova djeca – horvát, 2013. Rendezte: Vinko Brešan. Írta: Mate Matisić. Kép: Mirko Pivcević. Zene: Mate Matisić. Szereplők: Kresimir Mikić (Don Fabijan), Niksa Butijer (Petar), Marija Skaricić (Marija). Gyártó: Continental Film. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 93 perc.
Könnyű nyár eleji komédiának ígérkezik a
kis dalmát szigeten népszaporulatért aggodalmaskodó fiatal pap története, aki
ügybuzgalmában a helyi trafikossal, majd egy őrült patikussal is szövetkezve
óvszerlyukasztással és vitaminokra cserélt fogamzásgátlóval igyekszik
érvényesíteni a katolikus dogmákat – a haza becsületének helyreállítása mellett
titkon saját reménytelenül stagnáló népszerűségének emelkedését is remélve
ettől a nem egészen etikus magánakciótól. Az európai komédia legnépszerűbb
hagyományait, a brit kisvárosi komédiák miliőjét, helyenként az Amélie karaktereit és humorát, nyomokban
pedig Kaurismäki groteszk világát is megidéző A pap gyermekei ennek jegyében az első fél órában fel is
sorakoztatja a kötelező figurákat (népszerű idős pap, falu bolondja, meleg
polgármester, megesett kamaszlány, falu bikája) és eljut a kiszámítható
bonyodalmakig (gyerekek születnek, kényszerű esküvők köttetnek, turisták
rohamozzák meg a „termékeny” szigetet) – a folytatás azonban olyan váratlan
fordulatokat vesz, hogy komoly kétségeink támadnak afelől, hogy ez még mindig
vicces-e.
Vinko Brešan sokadik,
hasonló témára variált opusa az új évszázad legnépszerűbb horvát filmje lett
saját hazájában, ami nem is annyira A pap
gyermekei önértékéről, mint a megtépázott hazai filmgyártás aktuális
helyzetéről állít érdemlegeset. Pedig képileg egészen elragadó az összhang:
szűrt, meleg színek (Amélie),
frontális poén-kompozíciók (Kaurismäki) tanúskodnak a profi operatőri stábról,
a színészek még pont jók, a repetitív háttér-harmonikázás belesimul a
mediterrán hangulatba, de a színdarabból készült forgatókönyv az utolsó
félórában olyannyira belemelegedik az egyre komorabb következmények
adagolásába, hogy alig tehetünk mást, mint Don Fabijannal együtt tehetetlenül
és dermedten figyelni, hogy a kezdeti komédia hogyan fullad drámába, majd
végzetes tragédiába.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 205 átlag: 5.67 |
|
|
|
|