|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziGETT - VálólevélBarkóczi Janka
Gett – izraeli-francia-német, 2014. Rendezte és írta: Shlomi Elkabetz, Ronit Elkabetz. Kép: Jeanne Lapoirie. Szereplők: Simon Abkarian (Elisha Amsallem), Gabi Amrani (Haim), Dalia Beger (Donna Aboukassis), Shmil Ben Ari (Ya'akov Ben Harouch). Gyártó: Riva Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 115 perc.
A válás sehol sem könnyű sport,
de különösen Izraelben nem az. Nőként kilépni a házasságból itt több mint
merész vállalkozás, hiszen nem elég a polgári procedúrán átvergődni, a valódi
törvényesítésre szigorú, három tekintélyes rabbiból álló rabbinikus bíróság
előtt kerül sor. Mivel a bírák feladata, hogy mindent megtegyenek a katasztrófa
elkerülése érdekében, előbb megpróbálják összebékíteni a feleket, majd
kizárólag nyomós indokkal, mindkét fél beleegyezésével adják áldásukat a
döntésre. Amikor a férj végül rituálisan asszonya kezébe helyezi a get-et,
vagyis a válólevelet, a kötelékek hivatalosan is megszűnnek, a nő pedig ismét
szabad és mások számára is elérhető lesz. Amennyiben azonban a férfi valamilyen
okból megtagadja a get kiadását, következik a hosszú és fájdalmas procedúra, és
elkezdődik Ronit Elkabetz és Shlomi Elkabetz filmjének tulajdonképpeni
története.
Az
izraeli film fenegyerekeinek számító rendező testvérpár erősen motivált,
magnetikus kamaradrámát kreált egy lappangó társadalmi probléma köré. A hivatal
vigasztalan szobáiba kényszerített szereplők, a Mózes és Izrael törvénye
szerint ítélkező joviális bírák, az elhidegült házaspár és a kínos helyzetben
vergődő beidézett tanúk folyamatos feszültségben keringenek a megoldhatatlannak
tűnő probléma körül. A kiüresedett kapcsolat, az eltűnt vagy éppen sohasem
létezett szerelem itt nem lehet elég nyomós érv a vallás hagyományai szerint
létrejött viszony felbontására, ehhez mindenképp valami jóval racionálisabb,
sokkal kézzelfoghatóbb indokot kell találni. A film főhősét, az elkeseredett
asszonyt maga Ronit Elkabetz alakítja hihetetlen átéléssel, körülötte pedig
sorra tűnnek fel a régió karizmatikus kortárs színészikonjai. Jelenlétük súlyos
és hiteles, így az ábrázolt helyzet annak ellenére érdekes marad, hogy a
zátonyra futott frigy részleteiről a gyakorlatban nem sok derül ki.
Mivel
az izraeli film kiapadhatatlan forrása az önkritikus, vagy éppen önironikus
gesztusoknak és alkotásoknak, a házasság témájához kapcsolódva is számtalan
ilyen mozgókép született. Aki a Válólevél után valamilyen okból kedvet
érez ahhoz, hogy jobban elmerüljön a kérdésben, ráadásul nem bánja, ha hátulról
halad előre, az folytathatja például az önképzést Menahem Golan Ketubah
(2008) című filmjével, amely – ezzel ellentétben – éppen a házassági szerződés
intézménye körül fut le hasonló köröket.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 650 átlag: 5.58 |
|
|
|
|