|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziAmy – Az Amy Winehouse sztoriForgács Nóra Kinga
Amy – brit, 2015. Rendezte: Asif Kapadia. Kép: Matt Curtis. Zene: Antonio Pinto. Szereplők: Amy Winehouse, Mitch Winehouse, Raye Cosbert, Blake Fielder, Juliette Ashby. Gyártó: On The Corner Films / Universal Music. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 127 perc.
Asif Kapadia a Sennáért elnyerte a
legjobb dokumentumfilmnek járó BAFTA-díjat, a 27 évesen elhunyt, hatszoros
Grammy-díjas dalszerző-énekesnőről szóló Amy – Az Amy Winehouse sztori című
újabb egészestés munkája pedig már Cannes-ban debütált, versenyen kívül. A film
éppúgy „médiaszereplővé” vált, ahogy maga Amy Winehouse, a 127 perces alkotás
azonban nem szenzációs leleplezésekre pályázik, hatásvadász eszközökkel is igen
visszafogottan él, célja a lehető legempatikusabb módon, visszatekintő
pozícióból megrajzolni egy ember portréját. Kapadia és stábja elképesztő
mennyiségű archív videó- és képanyagot, a filmhez barátokkal, családtagokkal,
munkatársakkal felvett több száz órányi interjú hangját szerkeszti egésszé,
ebben maga Amy tűnik a legnagyobb segítségnek, aki nem csak a színpadon, hanem
a baráti felvételeken is tökéletes szereplő, személyes hangú dalszövegeivel
pedig kulcsokat ad a narratíva felépítéséhez.
De ki is ez az ember, mi is ez a történet? A film első
fele sikerültebb, precízen, az érzelmi bevonódásnak is helyet adva gyűjti össze
egy személyiség motívumait és vezet el arra a peremre, amikor a szeretetvágy és
a tehetség kiteljesítésének drive-ja az otthonra-társra lelés és a világhír
felé nyit éppen kaput, miközben a depresszió, az étkezési zavarok, a függőségek
és a hírnévben megtapasztalt magány elkezdik átvenni a főszerepet. A második,
nagyjából egy óra kaotikusabb, fogynak a baráti videók, eluralkodnak a
kommerciális felvételek, egyre több az utólagos felismerést hordozó
megszólalás. A sztori lezártsága és a felelősség kiterjesztése teszi
felkavaróvá a filmet. Vajon volt-e olyan pont, mikor közbe lehetett volna avatkozni,
volt-e olyan személy, aki közbe tudott volna? Az élet tanít meg arra, hogy
hogyan kell élni, ha elég sokáig kihúzod – Tony Bennett megkésett üzenete
egyszerre szól post mortem Amynek, a történet életben maradt szereplőinek és a
nézőnek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 51 átlag: 5.24 |
|
|
|
|