|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz egészség ellenszereVarró Attila
A
Cure for Wellness – amerikai, 2016. Rendezte: Gore Verbinski. Írta: Justin
Hayte. Kép: Bojan Bazelli. Zene: Benjamin Wallfisch. Szereplők: Dane DeHaan
(Lockhart), Jason Isaacs (Volmer), Mia Goth (Hannah). Gyártó: Regency
Enterprises / Blind Wink. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 146 perc.
Nevezzük
akár a tömegfilm felől megközelítve elmejátékfilmnek vagy a filmművészet
nézőpontjából tudatfilmnek, a szubjektivitásból fakadó nyitottság
rejtélynarratívákban való hasznosítása az ezredfordulós Álomgyár egyik
legerősebb szerzői gyógymódját jelenti a különféle filmzsánerek elkerülhetetlen
elöregedése, elsorvadása ellen románctól (Egy
makulátlan elme…) science-fictionön át (Donnie
Darko) a horrorfilmig (Másvilág).
Nem csoda, hogy a két halmaz metszetét jelentő alkotások oly gyakran helyezik
álom és ébrenlét határsávjában tartózkodó hőseiket a modernizmus kedvelt Varázshegy-színhelyére, a
szanatórium/fürdőszálló labirintusvilágába (Tavaly
Marienbadban, Nyolc és fél, Ifjúság), amelyek kalandverzióikban – diliház,
börtön, kísértetkastély – egyszerre biztosítják a közönségnek a veszély
izgalmát és a mind-fuck szellemi
kihívását. Tekintve, hogy a zsánerkaméleon Verbinski horrortárában eddig is
főszerepet játszott a fertőzés/betegség metaforája (videóvírustól karib-tengeri
zombikig), érthető módon saját elmefilmjében visszanyúl a gyökerekhez és
egyenesen Mann svájci szanatóriumába küldi ridegszívű (Lockhart) manhattani
bróker-Castorpját, hogy cégigazgatója meglátogatása során maga is a különös
intézmény foglyává váljon, ahol a szörnyű valóság elől vízterápiába és
sárkányeregetésbe menekülő üzleti mogulok társadalomkritika-karikatúrái között
rátalálhat saját belső vadállatára.
A
Verbinski-Hayte páros bő lére eresztett története mégsem a „mi képzelet-mi
valóság” kötelező játszmáinak sokadik kórházmeséjével (Jákob lajtorjájától Viharszigetig)
kínál egészségesebb örömöket a nagyközönségnek: jóval érdekesebb, ahogy a film
két órán keresztül ingadozik a sci-fi/thriller/horror cronenbergi elegye és a
Lynch-féle művészfilm pengeélén, újabb és újabb körökkel elbizonytalanítva
nézőit, vajon ezúttal a szerző álmodja a műfajt vagy a műfaj a szerzőt. Sajnos
a fináléra az alkotók felszámolják ezt a végig lebegtetett kettősséget – és egy
vérbeli gótikus grand-guignol leszámolás keretében látványosan felégetik az
európai modernizmus geronto-fellegvárát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5 |
|
|
|
|