|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziA nőkértVajda Judit
Die göttliche Ordnung – német, 2017. Rendezte és írta: Petra Volpe. Kép: Judith Kaufmann. Zene: Annette Focks. Szereplők: Marie Leuenberger (Nora), Maximilian Simonischek (Hans), Rachel Braunschweig (Theresa), Sibylle Brunner (Vroni). Gyártó: Zodiac Pictures. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 96 perc. A csillagok állása folytán Svájc hivatalos
nevezése a jövő évi Oscar-gála idegen nyelvű kategóriájában témájához illő
közegbe érkezett. Miközben az Egyesült Államokban Harvey Weinstein után egyre
több színészről és rendezőről derül ki, hogy hatalmával visszaélve szexuálisan
zaklatta beosztottjait (többségében nőket), a világ országaiban dübörög a #MeToo
kampány, hazánkban pedig a színházi világ visszaélési botrányaitól hangos a
sajtó, ez a film tovább árnyalja a nők egyenjogúságának helyzetét.
Petra Biondina Volpe műve
a ‘68 után feltámadt szabadságvágy és szexuális forradalom által teljesen
elkerült, elnyomott svájci asszonyok életét egy konkrét eseten keresztül
mutatja be, és karakterei elég szerethetőek lettek ahhoz, hogy a film ne essen
a didaxis csapdájába. Az 1971-ben játszódó A
nőkért leginkább a Good Bye Lenin!-ére
emlékeztető modorban mutatja be azt a nagybetűs Történelem részévé váló
kisembert, nevezetesen egy vidéki svájci háziasszonyt, aki saját közegében
miniatűr forradalmat indítva akar változást elérni abban az áldatlan
állapotban, hogy a nők cselédek és szexuális tárgyak, sőt félemberek, hiszen
férjük engedélye nélkül még saját sorsukba sem szólhatnak bele.
Mikor Nora rájön, hogy
férje beleegyezése híján nem mehet vissza még részmunkaidőben sem dolgozni,
Ibsen hősnőjéhez hasonlóan öntudatra ébred, és elkezd kampányolni a faluban a
közelgő országos választások kapcsán – ahol arról készülnek szavazni (a
férfiak!), hogy kiterjesszék-e a nőkre is a szavazati jogot. Volpe
forgatókönyve gondoskodik róla, hogy a kissé száraznak tűnő téma megfelelő
drámaisággal és izgalmas történéseken keresztül bonyolódjon, s arról sem
feledkezik el, hogy a szexuális forradalmát mindenkinek saját magának is meg
kell vívnia. Így lesz Nora kis lépése része egy hatalmas ugrásnak, amit
nézőként egyszerre szívmelengető és felemelő követni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|