|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziÉn, TonyaVajda Judit
I,
Tonya – amerikai, 2017. Rendezte: Craig Gillespie. Írta: Steve Rogers. Kép:
Nicolas Karakatsanis. Zene: Peter Nashel. Szereplők: Margot Robbie (Tonya),
Sebastian Stan (Jeff), Allison Janney (LaVona), Caitlin Carver (Nancy),
Julianne Nicholson (Diane). Gyártó: LuckyChap Entertainment / Clubhouse
Pictures. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált.
119 perc.
A
2009-es Az informátor! óta több olyan
posztmodern életrajzi film született, amely Hős helyett Antihőst választott
központi figurául, akinek hajmeresztő, az emberi hülyeség magas fokáról
árulkodó kalandjait szatirikusan vagy a fekete komédia eszközeivel mutatta be.
A Wall Street farkasa, a Haverok fegyverben, az Arany és a Barry Seal után végre elkészült a szubzsáner egy női darabja is.
Tonya Harding korcsolyabajnok sztorijánál az alkotók keresve sem találhattak
volna jobbat, hiszen az már alapjáraton olyan durva, hogy annak idején az egész
világot megrázta. A vetélytársnője térdét eltörető olimpikonnak pedig nemcsak
az életpályája érdekes, hanem ellentmondásos személyisége is, ahogy a körülötte
található figurák is megérnek egy misét. Az elszánt és kőkemény, folyamatos
bántalmazásban élő Harding, rideg és szeretetlen anyja, erőszakos férje és
annak enyhe értelmi fogyatékos cimborája története pár éve talán nem
kerülhetett volna hollywoodi vászonra, de a jelek szerint lejárt a patetikus
életrajzi filmek kora.
A
fent említett művek közös tulajdonsága, hogy nevettetni is akarnak, és ennek
érdekében módosítanak a valóságon, sokszor csak ihletként nyúlva a hírhedt
figura életéhez. A valóság megváltoztatása az Én, Tonyában egyenesen vezérlőelvvé válik: az egész alkotásnak az
az ars poeticája, hogy nem létezik
egyetlen igazság, hanem mindenkinek megvan a saját maga igazsága. Erre a
játékidő során maguk a hősök hívják fel a néző figyelmét: tudomást sem véve a
negyedik falról folyamatosan kibeszélnek hozzánk, kommentálva a látottak
valóságtartalmát. Sajnos mindez leírva izgalmasabb, mint ahogy azt Craig
Gillespie rendező megvalósította. Az Én, Tonya legnagyobb erénye így a
címszerepet hozó Margot Robbie, aki a Suicide
Squad után ismét hatalmas lépést tett afelé, hogy levetkőzze az üres
szépség rátapadt köntösét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|