|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziEgy burka, egy nadrágParádi Orsolya
Cherchez la femme –
francia, 2017. Rendezte és írta: Sou Abadi. Kép: Yves Angelo. Zene: Jérome
Rebotier. Szereplők: Félix Moati (Armand), William Lebghill (Mahmoud), Camélia
Jordana (Leila), Anne Alvaro (Mitra), Miki Manojlovic (Darius). Gyártó: The
Film / France 2 / Mars Films. Forgalmazó: Mozinet. Szinkronizált. 88 perc.
Az iráni Sou Abadi
romantikus komédiája az iszlám fanatizmuson élcelődik. A Párizsban játszódó
történet középpontjában egy fiatal egyetemista pár áll. Leila és Armand
szerelmesek, és éppen New Yorkba készülnek egyéves szakmai gyakorlatra, amikor
hazatér Jemenből a lány bátyja, Mahmoud. A radikálisan megváltozott testvér
mintha agymosáson ment volna keresztül, szigorú rendet és új szabályokat vezet
be a vallási előírásoknak, a saríának
megfelelően, melynek eredményeképpen Leilát bezárja a lakásba. Armand tehát
burkát húz, elmerül a Koránban, és hittestvérnek adja ki magát, hogy
találkozhasson Leilával. Ám a tartózkodó, és a hit rejtelmeiben járatos „nővér”
felkelti Mahmoud érdeklődését.
A film a vígjátéki
panelekre építve mutatja be a nyugati világba beépülő iszlám irányzatainak
képviselőit: a Khomeini ajatollah uralma elől egykor Franciaországba menekülő
értelmiségi családtól (Armand szülei), a már Európában született fiatalokon át
(a szerelmespár) a dzsihádban hívő neoradikális figurákig (Mahmoud és barátai).
Utóbbiakat a beöltözött Armand teszi nevetségessé a szigorú vallási előírásokat
még náluk is komolyabban véve. Bár a festett szemmel, elváltoztatott hangon csicsergő,
magas sarkúban botladozó álruhás hősszerelmes figurája klasszikus komédiák
utánérzése (az angol címben megidézett Van,
aki forrón szeretitől a magyar Egy
szoknya, egy nadrágig), a különféle iskolák és értelmezések könnyed
hangvételű bemutatása jót tesz a történetnek, árnyalja az iszlámról alkotott
képet. Hiszen a hozzánk elszivárgó hírek kizárólag az öngyilkos terroristákról
szólnak; a békésen együtt élő, nyugati értékrendben, női egyenjogúságban hívő,
felvilágosult muszlimokról elvétve sem.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|