|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziMcQueenAlföldi Nóra
McQueen
– brit, 2018. Rendezte: Ian Bonhote. Írta: Peter Ettedgui. Kép: Will Pugh.
Zene: Michael Nyman. Szereplők: Alexander McQueen, Joyce McQueen, Kate Moss,
Bernard Arnault, Jodie Kidd. Gyártó: Misfits Entertainment / Salon Pictures.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos.
111 perc.
A
művészemberekről szóló dokumentumfilmek kiemelkedő figyelemnek örvendenek, hiszen
élményteli tárlatvezetést ígérnek a kulisszák mögött, titkokba avatják be a
nézőt, aki így elcsíphet egy kis morzsácskát a tehetség misztikumából,
bepillanthat egy zárt, rejtelmes ám csillogó világba, átérezheti hogy az alkotó
zseni is csak egy esendő ember. Az Ian Bonhote és Peter Ettedgui alkotópárosnak
azonban nincs szüksége hókuszpókuszra vagy leleplező narratívára ahhoz,
felkavaró doksit készítsenek, hiszen vizsgálatuk tárgya, Alexander McQueen
tálentuma tulajdonképpen a vágóasztalon hevert, csupán össze kellett ölteni a
durva részleteket.
A „divathuligán”
jelzővel illetett, „enfant terrible”-ként számontartott tervező tehetsége csak
úgy brillíroz a vásznon, mert kreálmányai nem ízlést vagy stílust, hanem
hangulatokat és érzelmeket tükröznek, történeteket mesélnek. Ezzel együtt a
divatbemutatói koncepciózus performanszok, amelynek hátterében McQueen a saját
kezével tépi-varrja-férceli egyedi műveit. Mindeközben ő maga egy kedves, dundi
munkásosztálybeli brit fiatal, pimaszsága szerethető és szórakoztató,
életpályája drámai és szomorú, a titkokra visszaemlékező munkatársai pedig
ízig-vérig művészek, akik maguk is külön dokumentumfilmet érdemelnének.
McQueen
az ezredforduló pop-ikonja volt – a háztartásbeli kiskamerás homevideókkal,
rengeteg tévé és online interjúval bőséges háttéranyag állt az alkotók
rendelkezésére, mégsem volt egyszerű a feladatuk, mert egy nagyon intenzív és
hatalmas horderejű életművet kellett összerendezniük. Bölcs döntés volt, hogy
témájukat a magánéleti bulvár helyett a művész munkásságán keresztül
közelítették meg, és az anyagot a divatbemutatók köré szervezték, ezzel nem
csak McQueen zsenijének állítanak szép és érzelmes emléket, hanem az egész
divatszakma szépségéről mesélnek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|