KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
   1997/április
KRÓNIKA
• Molnár Gál Péter: Fred Zinnemann
FILMSZEMLE
• Szilágyi Ákos: Tájkép filmszemle után Filmsivatag ’97
• Gelencsér Gábor: Személyes tudás Beszélgetés Janisch Attilával és Forgách Andrással
• Schubert Gusztáv: Anasztázia Hosszú alkony
• Csejdy András: Haditudósítás Beszélgetés Szász Jánossal
• Varga Balázs: Sodorban Dokumentumfilmek
• Bihari Ágnes: Kerülőúton Beszélgetés dokumentaristákkal
• Muhi Klára: Végre képek! Kisjátékfilm

• Turcsányi Sándor: Túlságosan zajos halál Hrabal a földben, a vízben, a levegőben
• Déri Zsolt: Krisztussal énekel Abel Ferrara-portré
• Varga Balázs: Krisztussal énekel Abel Ferrara-portré
• Ardai Zoltán: Nincs harag Kitano Takesi gengszterei
• Horváth Antal Balázs: Fém az emberben Tecuo
• Kömlődi Ferenc: Új Tokió, 2019 Akira
• Radnóti Sándor: Hamisfilm Orson Welles
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Hódolat a fogorvosnak Égi manna
KRITIKA
• Kis Anna: Gloster civilben, egyenruhában III. Richárd-adaptációk
• Tillmann József A.: Az erő velünk van Csillagok háborúja
FILMZENE
• Fáy Miklós: Háromból kettő John Williams
MULTIMÉDIA
• Nyírő András: Film nélkül Informánia
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Rizsporos intrikák
• Takács Ferenc: Michael Collins
• Ardai Zoltán: Rómeó és Júlia
• Tamás Amaryllis: Tükröm, tükröm
• Tóth András György: Egy francia nő
• Hegyi Gyula: Dante pokla
• Barotányi Zoltán: Drakula halott és élvezi
• Kosztolni Ildikó: Bosszúálló angyal
• Berkovics Balázs: Ámokfutam
• Csejdy András: Sleepers – Pokoli lecke

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Török filmhét

N. N.

 

Augusztus 21. és 27. között török filmhetet rendezett a MOKÉP. A programban Ömer Kavur Könyörtelen út, Zeki Ökten Visszatérés és A birkózó, Serif Gören A bába és Halit Refig Alev, Alev! című filmje szerepelt. Az összeállítás tanúsága szerint a török filmművészetet továbbra is a társadalmi kérdések iránti fogékonyság jellemzi.

Ömer Kavur rendezőként és szervezőként is a török új hullám meghatározó egyéniségei közé tartozik. A 60-as években Párizsban tanult újságírást és filmrendezést. Ez idő tájt többek között Alain Robbe-Grillet és Bryan Forbes munkatársa volt. Az 1983-as török filmhéten már láthattuk egy filmjét (Keserű szerelmi történet). A Könyörtelen útban egy, az NSZK-ból hosszú évek múltán hazatérő kainionos szembesül a nyomorúságos törökországi viszonyokkal. Megpróbál segíteni züllésnek indult barátján és annak széthulló családján, de jóakaratáért kis híján az életével fizet.

Zeki Ökten színész-rendező már ismerős lehet a magyar mozinézők számára: A nyáj című filmjét nálunk is bemutatták. A Visszatérés a keleti határvidéken játszódik. Főhőse katonakorában lelő egy csempészt. Tette leszerelése után sem hagyj a nyugodni; hogy jóvá tegye bűnét, feleségül veszi áldozata özvegyét. A birkózó a szegénységből való kiemelkedés esélyeit vizsgálja. Serif Gören nevét Az út (Yol), a Yilmaz Güney instrukciói alapján készített cannes-i nagydíjas film sikere tette ismertté. A bába, akárcsak a Yol egyik epizódja, a világtól irgalmatlanul hosszú téllel és évszázadok óta fel nem engedő rideg szokásokkal elzárt Anatóliába vezeti el nézőit. Halit Refig filmje (Alev, Alev!) egy szegénységben elhagyott, de meggazdagodva hűtlen kedvesén bosszút álló nő történetét dolgozza fel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/11 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5688