KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/január
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Samuel Fuller

• Szilágyi Ákos: Iván árnyékában Változatok rettentőre
• Csejdy András: Hinta, palinta Az erőszak vége
• Bori Erzsébet: Tiszta sor Az ifjú Wenders
TELEVÍZÓ
• Zachar Balázs: Piac-kép Kereskedelmi televíziók
• Békés Pál: Ha az ember Scolába jár Híradó-világ

• Varga Balázs: Megszállottan Sorsfilmezés
• Kornis Mihály: Felfelé a lejtőn Töredékek a hatvanas évek filmművészetéről
• Csejdy András: Epe és lép Hatvanas évek
• Hirsch Tibor: Örök élet, sok kis halállal A kosztüm lehull
• Déri Zsolt: Klipsz: szemrevaló fülbevalók Popvideók
• Fáy Miklós: Igazságot Georges Delerue-nek! Filmzene
• Nyírő András: Házi dj Internet
KRITIKA
• Báron György: Szerelmese Tamás és Juli
• Bikácsy Gergely: A becsvágyó Filmszakadás
LÁTTUK MÉG
• Csejdy András: Szigorúan bizalmas
• Báron György: Intim kapcsolatok
• Schubert Gusztáv: És a nyolcadik napon
• Nevelős Zoltán: Alul semmi
• Takács Ferenc: Csillagközi invázió
• Ardai Zoltán: Földön egy angyal
• Kovács Kristóf: A gyűjtő
• Csordás Lajos: A holló 2.
• Hungler Tímea: Összeesküvés-elmélet
• Turcsányi Sándor: Tűzhányó
• Tamás Amaryllis: Spawn

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Vasemberek

Everest

„Mert ott van”

Nevelős Zoltán

Érkezés Katmanduba, túra az alaptáborig, technikai eligazítás – William Nicholson (Gladiátor) és Simon Beaufoy (Gettómilliomos) forgatókönyve biztos kézzel vezeti be a nézőt a történet világába, a földünk legmagasabb csúcsára szervezett kommerciális hegymászás hőskorába, amikor néhány fiatal profi hegymászó arra alapított vállalkozást, hogy amatőröket kísérgessen fel a Mt. Everestre. Miközben a Himalája-beli tájak lélegzetelállító felvételei 3D-ben kápráztatnak, és a nagyjából egyenrangúan híres színészek által alakított tucatnyi szereplő rokonszenvessé válik pár gyorsan megrajzolt vonással, felvázolják a magashegyi színtér, az utolsó szakasz, az ún. „halálzóna” játékszabályait is.

A rendezői karrierjét izlandi művészfilmekből és amerikai bűnfilmekből felépítő Baltasar Kormákur ezúttal a természet erőivel viaskodó ember témáját folytatja a Dermesztő mélység után, amely egy hajótörött halászról szólt, aki csodával határos módon partra úszott a fagyos tengerről. A fagyhalál közeléből visszatérés motívuma megjelenik az Everestben is, amely a hegyen 1996 májusában történt eseményeket dolgozza fel.

A természeti erőkön, a hegyen és a viharon túl emberi döntések is hozzájárultak a bekövetkező tragédiákhoz, de a tanulságok leszűrése most a nézőre vár. Kormákur nem elemez, nem mutat rá az egyes szereplők felelősségére, filmje a testközelből közvetített megpróbáltatások élményével hat. Megmutatja a hatalmas hegyet, és hagyja, hogy az apró emberkék megvívják a maguk küzdelmeit a jeges sziklafalakon. A film legerősebb pillanatai közé tartozik, amikor dermesztő természetességgel ábrázolja két szereplő aláhullását is a mélybe: ott fenn ez így történik. Habár a tragédiákat kísérő könnyes jelenetek szentimentalizmusa szembemegy ezzel, a film elsősorban azoknak az embereknek az életérzéséből ad ízelítőt, akik önként és lelkesen mennek a potenciális halál közelébe.

Miért? – teszi fel a kérdést az újságíró szereplő, a hegymászó irodalomban sztárnak számító Jon Krakauer, aki Ég és jég című sikerkönyvében írta meg ezt a történetet. Miért vállalják a hegymászók a veszélyt? Az örök kérdésre persze sok válasz elhangzik – a híres „mert ott van” válasz mellett –, de végleges, mindent eldöntő magyarázattal ez a film sem szolgál. Csak megéreztet valamit abból az erőből, ami a magas hegyek világában annyi embert rabul ejt.

 

EVEREST (Everest) - amerikai, 2015. Rendezte: Baltasar Kormakúr. Írta: Simon Beaufoy és William. Nicholson. Kép: Salvatore Totino.Szereplők: Jason Clarke (Hall), Jake Gyllenhal (Fisher), Josh Brolin. (Beck), John Wawkes (Doug), Emily Watson (Helen). Gyártó: Working Titles Films / Universal Pictures.Forgalmazó: UIP - Duna Film. Szinkronizált. 150 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/10 26-27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12405