KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/január
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Samuel Fuller

• Szilágyi Ákos: Iván árnyékában Változatok rettentőre
• Csejdy András: Hinta, palinta Az erőszak vége
• Bori Erzsébet: Tiszta sor Az ifjú Wenders
TELEVÍZÓ
• Zachar Balázs: Piac-kép Kereskedelmi televíziók
• Békés Pál: Ha az ember Scolába jár Híradó-világ

• Varga Balázs: Megszállottan Sorsfilmezés
• Kornis Mihály: Felfelé a lejtőn Töredékek a hatvanas évek filmművészetéről
• Csejdy András: Epe és lép Hatvanas évek
• Hirsch Tibor: Örök élet, sok kis halállal A kosztüm lehull
• Déri Zsolt: Klipsz: szemrevaló fülbevalók Popvideók
• Fáy Miklós: Igazságot Georges Delerue-nek! Filmzene
• Nyírő András: Házi dj Internet
KRITIKA
• Báron György: Szerelmese Tamás és Juli
• Bikácsy Gergely: A becsvágyó Filmszakadás
LÁTTUK MÉG
• Csejdy András: Szigorúan bizalmas
• Báron György: Intim kapcsolatok
• Schubert Gusztáv: És a nyolcadik napon
• Nevelős Zoltán: Alul semmi
• Takács Ferenc: Csillagközi invázió
• Ardai Zoltán: Földön egy angyal
• Kovács Kristóf: A gyűjtő
• Csordás Lajos: A holló 2.
• Hungler Tímea: Összeesküvés-elmélet
• Turcsányi Sándor: Tűzhányó
• Tamás Amaryllis: Spawn

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Hósüti

Tosoki Gyula

Snow Cake – kanadai–brit, 2006. Szereplők: Alan Rickman, Sigourney Weaver, Carrie-Ann Moss. Rendező: Marc Evans. Forgalmazó: SPI. 108 perc.

 

Napjainkban nyugaton a szuperemberek által menedzselt bombasztikus megváltásmesék mellett egyre nagyobb piaca van a kisrealista üdvözüléstörténeteknek. Kivált a független(ebb) rendezők kedvelik az ilyen, jórészt kamaraformába öntött filmeket, azzal együtt, hogy köztudottan számos veszélyt (közhelyesség, érzelmesség) rejtenek magukban.

A walesi Marc Evans Hósüti című munkája nagy igénnyel és jó ízléssel készült, a sikerültebb megváltásfilmek közé tartozik. A történet középpontjában Alex (Alan Rickman), a nehéz életű, magányos ötvenes férfi és Linda (Sigourney Weaver), a nála kicsit fiatalabb, autista nő áll, a film kettejük sorsának elegáns egymásra rímeltetésére, illetve – ezzel párhuzamosan – finom ellenpontozására épül. A rendezőt láthatóan az a kérdés foglalkoztatta, hogy az eltemethetetlen fájdalmak és pszichés nyavalyák miként züllesztik reflektálatlanná az embert a környezetével szemben, illetve hogy miként lehetséges kitörni ebből a helyzetből.

Evans csöppet kimódolt szituációra építi filmjét (Alex és Linda gyermekeinek sorsa kísértetiesen hasonló), de ügyesen szövi a szálakat, így az alaphelyzet művi jellege csak a zárlatban lesz egyértelmű, akkor, amikor a néző már azonosult a történettel, és ezért alig zavaró. Ráadásul a figurák valóban életszerűek, csupán a Carrie Ann Moss játszotta magányos Maggie dramaturgiai szerepe értelmezhetetlen sokáig, de idővel az ő helyét is megtalálja a rendező.

A realista tónust az életszagú forgatókönyv (szerzője az autista fiát egyedül nevelő Angele Pell) és a hamisítatlan kanadai kulőrlokállal bíró Wowa városka eredeti helyszínein lefolytatott forgatás szavatolta.

Extrák: werk, kimaradt jelenetek, előzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/10 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9152