KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/április
KRÓNIKA
• N. N.: Carlo Ludovico Bragaglia (1894–1998)
FILMSZEMLE
• Bori Erzsébet: A finnugor kapcsolat Játékfilmek
• N. N.: A 29. Magyar Filmszemle díjai
• Balassa Péter: Minden látszat ellenére Szenvedély
• Kovács András Bálint: A domináns férfi alkonya A postás mindig kétszer csenget
• Schubert Gusztáv: Dupla vagy szimpla? Presszó
• Simó György: Kis tétek, nagy dolgok Dokumentumfilm
• Muhi Klára: Kísérleti szemle Kisjátékfilmek
• Szőnyei Tamás: Tévéisten lába A televíziók és a mozgóképgyártás
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Hiányzol, Mrs. Nugent! Berlin
MULTIMÉDIA
• Hirsch Tibor: Győz a Posta! A jövő hirnöke
• Kömlődi Ferenc: A digitálbohóc R. U. Sirius
• Nyírő András: Arcimboldo-megabyte Silvers mozaikok
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Én, Glauziusz Bikácsy Gergely: Buñuel-napló
• Takács Ferenc: Önarckép, brit színekben

• Bori Erzsébet: Le a gravitációval! Maya Deren mozgóképei
• N. N.: Shirley Clarke filmjei
• Antal István: Nincs kapcsolat Shirley Clarke
FILMZENE
• Fáy Miklós: Egy film két zenéje A játékos
• Hideg János: Lányerő Spice World
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Világegyetem, Kaucsuksarok Playtime
• Dániel Ferenc: Ázsia, gyorsbüfé A folyó
• Turcsányi Sándor: Kelet-magyar szoljanka A rózsa vére
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: A vasálarcos
• Hegyi Gyula: Copland
• Takács Ferenc: Vörös sarok
• Hungler Tímea: G. I. Jane
• Csordás Lajos: A bunyós
• Békés Pál: A hazug
• Ardai Zoltán: Különösen veszélyes
• Bori Erzsébet: Letaszítva
• Tamás Amaryllis: Három a nagylány
• Turcsányi Sándor: Anasztázia

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

A forgatókönyvíró visszatér

Zalán Vince

 

Remélem, egyszer megszületik a spanyol polgárháborúban részt vett filmesek szép-szomorú történetét megörökítő könyv. Bizonyára helyet kap majd ebben a műben a forgatókönyvíró Alvah Bessie is, aki mint a Nemzetközi Brigád harcosa küzdött a köztársaság védelméért Spanyolországban. A fájdalmas bukás után majd harminc év kellett ahhoz, hogy visszatérhessen. Az ok, az ürügy: egy fiatal spanyol filmrendező, Jaime Camino hívja segítségül új filmjének elkészítéséhez. Ez a visszatérés ihlette Újra Spanyolország című művét, amely most a Magvető könyvkiadó Tények és tanúk sorozatában jelent meg. A nap-lószerűen megírt könyv érdekes betekintést enged a filmkészítés spanyolországi körülményeibe, a forgatókönyvi vitákba, a cenzúrával való ádáz hadakozásba. (A forgatás idején Franco még élt!). Ám e mindennapi tevékenységet át- meg átszövik az emlékek, a kényszerűen diszkrét érdeklődések az egykor hősi halált halt harcostárs sírjának holléte iránt, a váratlan, szívenütő pillanatok: akkor itt... A mindennapoknak és a reflexióknak ez a furcsa, szelíd hangulatú, olykor megható, olykor didaktikus egysége avatja Alvah Bessie könyvét jó olvasmánnyá.

Befejezésül talán nem érdektelen megjegyezni, hogy Alvah Bessie az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság által elítéltek, az úgynevezett „hollywoodi tízek” egyike S hogy épp ő volt az, aki könyvet írt a negyvenes-ötvenes évek fordulóján, Hollywoodban lezajló MacCarthy-féle „boszorkányüldözésről” Inkvizíció a Paradicsomban címmel. Nem kellene ezt is megjelentetni magyarul? – hisz a szerzőnek A felforgatók és A szexbomba című művei már komoly sikert arattak a hazai olvasók táborában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/09 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7747