KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/június
KRÓNIKA
• Mispál Attila: Függetlenek fesztiválja

• Schubert Gusztáv: Képtelenek Szegénymozi
• Mihancsik Zsófia: A retusált botrány Beszélgetés a szegénységről
• N. N.: Munkanélküliek, szegények, hajléktalanok Nyomordokumentumok
• Tamás Amaryllis: Egészen más világ Beszélgetés Elbert Mártával
• Hirsch Tibor: A szegények pokla Sátántangó és multimédia
• Pintér Judit: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Szabó István: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Pintér Judit: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Fazekas Eszter: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Forgách András: A butaság bűvölete Boogie Nights
• Beregi Tamás: Virtuális Gyönyörök Kertje Kompjúterszex
• Molnár Dániel: Minden szörfös „azt” akarja Pornográfia az Interneten
• Bikácsy Gergely: Radosch felügyelő lábfürdője Bécsi vér
• Bori Erzsébet: A szomszéd szerencséje A harmadik ember
• Kövesdy Gábor: A filmpusztulás képei Beszélgetés Dominique Painival
• Muhi Klára: Lumière, Méliès, még háromszáz évig Beszélgetés Michel Contourral
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A turul árnyéka Sándor Tibor: Őrségváltás után
• Kömlődi Ferenc: Net-diskurzusok Buldózer
FILMZENE
• Fáy Miklós: Az akusztikus félelem Herrmann és Hitchcock
KRITIKA
• Csejdy András: Szívzűr Az élet sója
• Ardai Zoltán: Dögrovó Hárman hozzák a halált
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Latin vér
• Bori Erzsébet: Őrült város
• Halász Tamás: Veszettek
• Turcsányi Sándor: Sikoly
• Kis Anna: Gyilkos donor
• Turcsányi Sándor: Egyéjszakás kaland
• Hungler Tímea: Tűzvihar
• Mátyás Péter: Gyilkosok gyilkosa
• Hideg János: Blues Brothers 2000
• Tamás Amaryllis: Törökfürdő
• Békés Pál: Az ember, aki túl keveset tudott

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A rejtélyes bankbetét

Grawátsch Péter

 

Figyelemre méltó adalékokkal egészíthetnénk ki a tartalomelemzés eddig csupán szövegre összpontosító tudományát. E mostani szovjet (lett) film ugyancsak érdekes adatokat szolgáltathatna egy mélyebb, nevezzük így: képközi információ-feltáró vizsgálatnak. Álljon itt néhány példa a jelentősebbekből a szemléltetés kedvéért. Látszólag tradicionálisan megoldódott bűnügyi történet pereg le a szemünk előtt: egy erkölcsi csapdába kényszerített, de onnan tiszta becsülettel kiszabaduló modern, népi hős; bűnbanda és ismeretlen vezér, rejtélyek sorozata, az utolsó képekben a mindenre fényt derítő megoldás stb.

A filmben nem tudatosan, de ott lappang a valóság néhány eleme. Mindjárt elsőnek nézzük magát a bandát: hihetetlenül jól organizált, rengeteg embert mozgató, a bürokratikus intézményeket másoló, adminisztratív és szakemberi gárdával irányított valóságos bűnszövetkezet. E szervezet, igazán rejtélyes okok miatt piacra nem kerülő fogyasztási cikkeket – szeszt, gyümölcsöt, illatszereket – és gazdasági anyagokat rabol, másodgazdaságot szervez, termeli a mind nagyobb feketepiacot. Mindezek mellett még a kutató szem ellentétes kliséket is felfedezhet, mint például a nevetséges figuraként bemutatott, nyugatmajmoló és nőcsábász igazgatót és a „nép vagyona szent” eszmei mondanivalót megfogalmazó egyszerű munkások portréját.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/04 38. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7913