KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/június
KRÓNIKA
• Mispál Attila: Függetlenek fesztiválja

• Schubert Gusztáv: Képtelenek Szegénymozi
• Mihancsik Zsófia: A retusált botrány Beszélgetés a szegénységről
• N. N.: Munkanélküliek, szegények, hajléktalanok Nyomordokumentumok
• Tamás Amaryllis: Egészen más világ Beszélgetés Elbert Mártával
• Hirsch Tibor: A szegények pokla Sátántangó és multimédia
• Pintér Judit: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Szabó István: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Pintér Judit: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Fazekas Eszter: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Forgách András: A butaság bűvölete Boogie Nights
• Beregi Tamás: Virtuális Gyönyörök Kertje Kompjúterszex
• Molnár Dániel: Minden szörfös „azt” akarja Pornográfia az Interneten
• Bikácsy Gergely: Radosch felügyelő lábfürdője Bécsi vér
• Bori Erzsébet: A szomszéd szerencséje A harmadik ember
• Kövesdy Gábor: A filmpusztulás képei Beszélgetés Dominique Painival
• Muhi Klára: Lumière, Méliès, még háromszáz évig Beszélgetés Michel Contourral
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A turul árnyéka Sándor Tibor: Őrségváltás után
• Kömlődi Ferenc: Net-diskurzusok Buldózer
FILMZENE
• Fáy Miklós: Az akusztikus félelem Herrmann és Hitchcock
KRITIKA
• Csejdy András: Szívzűr Az élet sója
• Ardai Zoltán: Dögrovó Hárman hozzák a halált
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Latin vér
• Bori Erzsébet: Őrült város
• Halász Tamás: Veszettek
• Turcsányi Sándor: Sikoly
• Kis Anna: Gyilkos donor
• Turcsányi Sándor: Egyéjszakás kaland
• Hungler Tímea: Tűzvihar
• Mátyás Péter: Gyilkosok gyilkosa
• Hideg János: Blues Brothers 2000
• Tamás Amaryllis: Törökfürdő
• Békés Pál: Az ember, aki túl keveset tudott

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Shortbus

Csillag Márton

Shortbus – amerikai, 2006, Rendezte: John Cameron Mitchell. Szereplők: Sook-Yin Lee, Paul Dawson, Lindsay Beamish, PJ DeBoy. Forgalmazó: Budapest Film. 101 perc.

 

Cannes-ban feltűnést keltett, Magyarországon azonban csak egyetlen moziba jutott el az utóbbi évtizedek legokosabb szexfilmje, és egyben legmeztelenebb művészfilmje – pontosabban annak DVD-korongja. Legalább olyan mélységben kellene boncolgatnunk a magyar filmforgalmazási rendszer felépítését, mint amilyen kendőzetlen őszinteséggel a Shortbus író-rendezője hősei testi és lelki szerelmi életét vizsgálja, hogy megértsük, miért nem készült hazánkban 35 milliméteres kópia ebből a tengerentúli független műremekből, melynek címe egy kóbor lelkeknek és éhes testnyílásoknak fenntartott New York-i klubra utal.

John Cameron Mitchell 2001-ben a saját színműve alapján filmre írt Hedwig and the Angry Inch rendezésével és főszerepével szerzett magának nevet amerikai underground filmes körökben. A kelet-berlini transzszexuális rockénekesnő szerepében tündöklő alkotó nem hagyott kétséget afelől, hogy számára művészet és politika elválaszthatatlan egymástól, a szeptember 11. utáni népi sokk azonban a jelek szerint tágította érdeklődési körét: a Shortbus nemcsak politikai okokkal magyarázza a hatvannyolcas remény hiányát és az emberközeli művészet pincékbe szorulását, de a párkapcsolatok, a szex, a szerelem és a szeretet működését és egyáltalán azok létezését vizsgálja, hogy teljes képet kapjon egy látszólag elveszett nemzedékről.

A Shortbus hősei legalább olyan furcsa szerzetek, mint a Szex és New York negyvenes babái, csakhogy ők csinálják is a szexet, nem csak beszélnek róla. Meleg és „hideg” párokat ismerünk meg szerelmi helyzetekben, de ellentétben a szexfilmekkel, itt nem bamba automatizmusokat látunk, hanem élcekkel és igazságokkal kísért testi szerelmet és lelki útkeresést, és ami a legfontosabb: okot a reményre.

Extrák: előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9220