KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/november
KRÓNIKA
• Varga Balázs: Magyar József (1928–1998)
• (X) : Öndivatbemutató
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Tar Sándor: Senki gyermekei Videoton-sztorik
• N. N.: Munkásdokumentumok (1989–98)

• Zachar Balázs: A vesztesek arca Beszélgetés Schiffer Pállal
• Muhi Klára: Forradalmak és büntetések Beszélgetés Magyar Dezsővel és Koltai Lajossal
• Vasák Benedek Balázs: Érted, Világforradalom? Agitátorok
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Gépasszonyok, férfigépek Cyber-varációk
• Kömlődi Ferenc: Cyborg-evolúció Beszélgetés Douglas Rushkoff-fal
• Herpai Gergely: Digitális bárányokról álmodunk? Cyborgok a számítógépben
• N. N.: Cyborg-nők filmen
VÁROSVÍZIÓK
• Bikácsy Gergely: A filmszalag Bakonya Párizs a moziban
• Tóth András György: Astérix a metrón A rajzolt Párizs
• Kovács Ilona: Emlék-város René Clair Párizsa
MÉDIA
• Spiró György: Hosszú snitt A Clinton-viedó
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Arany oroszlán, ezüst kandúr Velence
• N. N.: Az 55. Velencei Filmfesztivál díjai

• Ádám Péter: Machbeth a mészárszékben Brecht és a mozi
• Bóna László: A fej Az igazi Mr. Bean
• Dessewffy Tibor: Szombat esti moziláz Vásznak és kirakatok
• Zachar Balázs: Multi-Európa
KÖNYV
• Almási Miklós: Teória a bolhapiacon Király Jenő: Mágikus mozi
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Színes, éles, baljós Eleven hús
• Fáy Miklós: Matador a lemezboltban Almodóvar-zenék
• Ardai Zoltán: Hogyan lett az ember óriás? Mint a kámfor
LÁTTUK MÉG
• Bakács Tibor Settenkedő: Lolita
• Takács Ferenc: Egy hölgy arcképe
• Bikácsy Gergely: Megint a régi nóta
• Hatvani Tamás: Angyalok városa
• Zsidai Péter: X-akták
• Békés Pál: Maffia!
• Vidovszky György: Sziki-szökevény
• Bori Erzsébet: Dr. Dolittle
• Varró Attila: Pinokkió
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Borvbee mobilja

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Lázongó ifjúság

Csillag Márton

Youth in Revolt – amerikai, 2009. Rendezte: Miguel Arteta. Szereplők: Michael Cera, Jean Smart, Mary Kay Place. Forgalmazó: Ablo. 86 perc.

C. Douglas Payne a tengerentúlon klasszikus könyvsorozatának cselekményét kevéssel születése után, 1994-ben elenyésző sikerrel állították színpadra, majd az évtized végén televíziós sorozatot szerettek volna készíteni belőle, ám a pilot epizód után folytatásra már nem került sor. Az abszurd fikció és a pikareszk regények vonzásában alkotó Payne „gyermeke”, Nick Twisp talán éppen azért találta nehezen az utat más médiumok szélesebb közönségeihez, mert maga a szerző sem szokványos formában tudósított az átlagosnál magasabb intelligenciájú serdülő amerikairól: a szüzesség átka és a számára kényelmetlen társadalmi konvenciók ellen küzdő Nick figurája sajátos, alkalmi irodalmi stílust kívánt meg, mely papíron életképes, de vásznon már veszít hitelességéből, nehezen reprodukálható. Apropó reprodukció: a múlt évtizedben egy olyan alkotói közösség került a figyelem középpontjába Hollywoodban, mely évről évre készít újszerű, releváns kérdéseket boncolgató vígjátékokat, az ideáltipikustól fizikai értelemben távol álló hősökkel a főszerepben.

A fenti Apatow-klán köpönyegéből bújt elő Michael Cera, filmünk Twispje, aki figyelemreméltó filmográfiája (Superbad; Juno; Dalok ismerkedéshez) alapján maga is a reprodukció lelkes híve, hiszen filmről filmre tökéletesíti a halkszavú, csenevész, értelmileg koraérett, de elnyomott fiatal figuráját. A Lázongó ifjúságban, Miguel Arteta (Chuck és Buck; Jóravaló feleség) rendezésében szintén a jól ismert Cera-karakter adja meg a film alaphangját, ám az abszurd elhatalmasodása helyett (az időkeret szűkössége és az alkotói bátortalanság miatt) csupán a kertvárosi középosztály és a lakókocsitábor-beli újkeresztény fanatikusok mindennapjaiba nyerünk betekintést – hiába a főcím animációs betétje és Nick Twisp francia újhullámos alteregója, az underground lázongás mindent felszabadító patakja a fogyasztói társadalom csatornarendszerében csordogál tovább.

Extrák: nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/06 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10663