KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/november
KRÓNIKA
• Varga Balázs: Magyar József (1928–1998)
• (X) : Öndivatbemutató
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Tar Sándor: Senki gyermekei Videoton-sztorik
• N. N.: Munkásdokumentumok (1989–98)

• Zachar Balázs: A vesztesek arca Beszélgetés Schiffer Pállal
• Muhi Klára: Forradalmak és büntetések Beszélgetés Magyar Dezsővel és Koltai Lajossal
• Vasák Benedek Balázs: Érted, Világforradalom? Agitátorok
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Gépasszonyok, férfigépek Cyber-varációk
• Kömlődi Ferenc: Cyborg-evolúció Beszélgetés Douglas Rushkoff-fal
• Herpai Gergely: Digitális bárányokról álmodunk? Cyborgok a számítógépben
• N. N.: Cyborg-nők filmen
VÁROSVÍZIÓK
• Bikácsy Gergely: A filmszalag Bakonya Párizs a moziban
• Tóth András György: Astérix a metrón A rajzolt Párizs
• Kovács Ilona: Emlék-város René Clair Párizsa
MÉDIA
• Spiró György: Hosszú snitt A Clinton-viedó
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Arany oroszlán, ezüst kandúr Velence
• N. N.: Az 55. Velencei Filmfesztivál díjai

• Ádám Péter: Machbeth a mészárszékben Brecht és a mozi
• Bóna László: A fej Az igazi Mr. Bean
• Dessewffy Tibor: Szombat esti moziláz Vásznak és kirakatok
• Zachar Balázs: Multi-Európa
KÖNYV
• Almási Miklós: Teória a bolhapiacon Király Jenő: Mágikus mozi
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Színes, éles, baljós Eleven hús
• Fáy Miklós: Matador a lemezboltban Almodóvar-zenék
• Ardai Zoltán: Hogyan lett az ember óriás? Mint a kámfor
LÁTTUK MÉG
• Bakács Tibor Settenkedő: Lolita
• Takács Ferenc: Egy hölgy arcképe
• Bikácsy Gergely: Megint a régi nóta
• Hatvani Tamás: Angyalok városa
• Zsidai Péter: X-akták
• Békés Pál: Maffia!
• Vidovszky György: Sziki-szökevény
• Bori Erzsébet: Dr. Dolittle
• Varró Attila: Pinokkió
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Borvbee mobilja

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szeleburdi svéd család nyaral

Kovács Kata

Sune i GreklandAll Inclusive – svéd, 2012. Rendezte: Hannes Holm. Írta: Anders Jacobsson, Sören Olsson. Kép: Mats Axby. Zene: Adam Norden. Szereplők: William Ringström (Sune), Morgan Alling (Rudolf), Anja Lundkvist (Karin), Hanna Elffors Elfström (Anna). Gyártó: Eyeworks Film. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Szinkronizált. 90 perc.

Csakúgy, mint Bálint Ágnes ifjúsági regényét, A szeleburdi családot, a nyolcvanas évek óta futó, több mint két tucat kötetet számláló svéd Sune-könyvsorozat bolondos famíliájának kalandjait is számos filmes feldolgozás örökíti meg. Ezek közül kettőt is jegyez Hannes Holm: a 2013-as családi moziban Anderssonék Olaszországba utaznak, a nálunk most forgalmazásba kerülő, 2012-es vígjátékban pedig az all inclusive nyaralások egyik paradicsomába, Görögországban repülnek. A rendező repertoárja korábbi tapasztalatait (Az utolsó vakáció, Egy a sok közül) hasznosítva a vakációs coming of age film kliséit és a hétköznapi kisember lázadásainak görbe tükrét egyaránt felvillantja, összességében azonban nem éppen fantáziadús mozgóképes feldolgozása Anderssonék nyaralós kalandtörténetének. Főképp félreértésekkel, gyermeteg csínytevésekkel és fizikai humorral igyekszik elszórakoztatni, holott a sok, egyenrangú komikus karakterben bőven volna még humorforrás. A család és a többi mellékszereplő akár emlékeztethet is a magyar szeleburdiakra, élen a kissé rugalmatlan könyvelő apával, aki számára a vakáció fő küldetése, hogy többért egyen a svédasztalnál, mint amennyit kifizetett. A bogaras szereplők közül ugyan Sune az ideális azonosulási pont, a filmben az ő gyerek-szemszöge kevéssé érvényesül, és noha a szöszke kisfiútól nem feltétlenül várnánk, hogy nyaralásának fő konfliktusa szerelmi jellegű, a filmből mégis kevéssé derül ki, mitől népszerű a rá épülő könyvsorozat mintegy harminc éve Svédországban. Ez a Szeleburdi svéd család összességében pedig éppen olyan olcsó és unalmas, mint egy all inclusive hét a görög tengerparton.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/04 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12153