KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/november
KRÓNIKA
• Varga Balázs: Magyar József (1928–1998)
• (X) : Öndivatbemutató
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Tar Sándor: Senki gyermekei Videoton-sztorik
• N. N.: Munkásdokumentumok (1989–98)

• Zachar Balázs: A vesztesek arca Beszélgetés Schiffer Pállal
• Muhi Klára: Forradalmak és büntetések Beszélgetés Magyar Dezsővel és Koltai Lajossal
• Vasák Benedek Balázs: Érted, Világforradalom? Agitátorok
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Gépasszonyok, férfigépek Cyber-varációk
• Kömlődi Ferenc: Cyborg-evolúció Beszélgetés Douglas Rushkoff-fal
• Herpai Gergely: Digitális bárányokról álmodunk? Cyborgok a számítógépben
• N. N.: Cyborg-nők filmen
VÁROSVÍZIÓK
• Bikácsy Gergely: A filmszalag Bakonya Párizs a moziban
• Tóth András György: Astérix a metrón A rajzolt Párizs
• Kovács Ilona: Emlék-város René Clair Párizsa
MÉDIA
• Spiró György: Hosszú snitt A Clinton-viedó
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Arany oroszlán, ezüst kandúr Velence
• N. N.: Az 55. Velencei Filmfesztivál díjai

• Ádám Péter: Machbeth a mészárszékben Brecht és a mozi
• Bóna László: A fej Az igazi Mr. Bean
• Dessewffy Tibor: Szombat esti moziláz Vásznak és kirakatok
• Zachar Balázs: Multi-Európa
KÖNYV
• Almási Miklós: Teória a bolhapiacon Király Jenő: Mágikus mozi
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Színes, éles, baljós Eleven hús
• Fáy Miklós: Matador a lemezboltban Almodóvar-zenék
• Ardai Zoltán: Hogyan lett az ember óriás? Mint a kámfor
LÁTTUK MÉG
• Bakács Tibor Settenkedő: Lolita
• Takács Ferenc: Egy hölgy arcképe
• Bikácsy Gergely: Megint a régi nóta
• Hatvani Tamás: Angyalok városa
• Zsidai Péter: X-akták
• Békés Pál: Maffia!
• Vidovszky György: Sziki-szökevény
• Bori Erzsébet: Dr. Dolittle
• Varró Attila: Pinokkió
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Borvbee mobilja

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

davidlynch.com

Mágus a neten

Nevelős Zoltán

A filmvászonra álmodott szürrealista útvesztőkkel ellentétben David Lynch honlapja meglepően átlátható.

 

A tagsági díj körüli tortúrák után a honlap látogatója egy kapcsolópultnál találja magát, amelyről a teljes tartalom elérhető, illetve ahová minden pontról egyetlen kattintással vissza lehet jutni. Persze csak akkor, ha a számítógépünk nem készül ki a hosszadalmas letöltésektől. Itt ugyanis még a menüpontok is mozgó grafikával jönnek elő, és az állóképek is felblendével és leblendével tűnnek fel, illetve el a képernyőn.

A favágónak öltözött filmrendező egy bakra támasztott fatörzset fűrészel a néhány állóképből végtelenített képsoron, mellette közben a „working on it” felirat tudósít róla, hogy a jelenleg látható produkció az alkotó reményei szerint lesz még jobb is. Mesterünk ugyanis nem kis igényekkel látott neki a honlap-készítésnek. Nem a lexikális tartalomra összpontosított, sokkal inkább a vizuálisra, ami időigényesebb mind a létrehozás, mind a szemlélés tekintetében.

„Film” címszó alatt például korántsem teljes filmográfiát találunk. Lynch kísérleti és rövidfilmjeinek címére kattinthatunk rá, miután egy filmkép mellett két sorban közli a legfontosabb adatokat és a tartalom lényegét. A „Zene” pont alatt a Lynch-Badalamenti-team három hanglemezének – mondhatni – reklámja található, bele is lehet hallgatni, sőt klipet is lehet melléjük tölteni.

Izgalmasabbak a képzőművészeti alkotásokat bemutató galériák. A színes és fekete-fehér aktok mellett a Radírfej hangulatát idéző, indusztriális környezetben készült fotókból láthatunk összeállítást, illetve rajzokat és festményeket is nézegethetünk. A „Kísérletek” menüpont alatt néhány igazi „lynches” fotó látható: hangyák egy döglött egéren; bácsikák egy kalyiba előtt; naplemente egy teljesen jellegtelen hollywoodi útkanyarulatban, amely csak attól lesz érdekes, hogy a Twin Peaks főcímképét idézi.

A fő műsorszám a mozgókép, amelynek megtekintéséhez szélessávú internetkapcsolat és mellbecombos számítógép javallott. Itt néhány animációs filmecskét, illetve sorozatot tekinthetünk meg. Valószínűleg ezt a szekciót is építik még, mert némelyikből csak plakát látható. A Dumbland című, négy epizódból álló animáció azonban készen várja nézőit. Korhatáros figyelmeztetés után egy ódon filmszínházba léphetünk be, ahol a vásznon peregni kezdenek az abszurd, erőszakos és mulatságos történet képsorai.

Minden honlap kötelező tartozéka a linkgyűjtemény, amely itt megdöbbentően szegényes, csak egy rajongói oldalra és a Mulholland Drive nem túl leleményes, hivatalos honlapjára mutat. A rajongóknak fenntartott helyen a tagok leírhatják álmaikat, üzengethetnek, sőt saját fotóikat is elhelyezhetik.

David Lynch internetes produkciója tartalmi sokszínűségében igen figyelemreméltó, ám mélységében komoly hiányérzetet hagy maga után. A szöveges információknál például igen nagy lehetőségek maradtak kiaknázatlanul. Úgyhogy további jó barkácsolást!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2002/04 27. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2511