KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/december
KRÓNIKA
• Dániel Ferenc: Láttam Tolnay Klárit sildes sityakban
• (X) : Öndivatbemutató
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR FILM
• Enyedi Ildikó: A misztika vége Simon mágus
• Győrffy Iván: Csodák vására Misztikum a magyar filmben
• Győrffy Iván: Elvarázsolt kastély Beszélgetés Kamondi Zoltánnal
• Ágfalvi Attila: Szentkuthy-mozi Elveszett irodalom
• Somogyi Marcell: Egy talált tárgy... Hajnóczy Péter
• Hajnóczy Péter: Akna a presszóban
• Reményi József Tamás: A tehetetlen kéz Császár István-filmek

• Dér András: Belső mozi, virtuális védelem Drogfilm
• N. N.: Drogfilmek
• Mihancsik Zsófia: Szertelen ország Magyar drogfront
• Kecskeméti József: Szertelen ország Magyar drogfront
• Kömlődi Ferenc: Tudattágítás, hedonizmus Timothy Leary és a pszichedelikus mozi
TITANIC
• Csejdy András: Semmi sem igaz, minden igazi Titanic fesztivál
• Forgách András: Boldog, boldogtalan Happy Together

• Galambos Attila: Kórház az egész világ Birodalom I-VIII.
• Bóna László: Gyógyítás, műholddal Dr. T.V.
VÁROSVÍZIÓK
• Antal István: Másodpercenként 24 kocka Az avantgarde New York
• Jakab Kriszta: Harapás a Nagy Almából Woody Allen
• N. N.: New York-filmek
KRITIKA
• Muhi Klára: De hát hol élünk? Sír a madár
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Démoni csapda
• Békés Pál: Nincs alku
• Mátyás Péter: Tökéletes gyilkosság
• Hungler Tímea: Furcsa pár 2.
• Harmat György: Nászok ásza
• Halász Tamás: Patriot
• Hatvani Tamás: Lost in Space
• Kömlődi Ferenc: Z, a hangya
• Tamás Amaryllis: Csenő manók
• Sulyok Máté: Mulan
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Az első mobil

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Családban marad

Tüske Zsuzsanna

Sveitabrúokaup – izlandi, 2008. Rendezte és írta: Valdís Óskarsdóttir. Kép: Anthony Dod Mantle. Szereplők: Nanna Kristín Magnúsdóttir (Inga), Björn Hlynur Haraldsson (Barði), Ágústa Eva Erlendsdóttir (Auður), Ólafur Darri Ólafsson (Egill). Gyártó: Mystery Island / Duo / Ave / WhiteRiver. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 99 perc.

 

Úgy tűnik, ha izlandi filmről van szó, a sötét, szigeti életforma jelensége bármely műfajba képes befészkelni magát és egyszerű vendégművészből állandó sztárrá avanzsálni. A filmes szaknévsorban eddig csak változatos vágói megbízatásai (A születésnap, Egy makulátlan elme örök ragyogása, A Mongol) révén számon tartott Valdís Oskarsdóttir első, saját rendezésű filmjéből megtudjuk, mi sül ki abból, ha az esküvői vígjáték háttere nem a hollywoodi szabványnak megfelelő flancos nagyváros, hanem a depresszió földrajzi megfelelője, az északi lápvidék.

A road movie-ként egyaránt működő komédia körülbelül kéttucat szereplőt megmozgatva mutatja be egy jegyespár, Ingibjorg és Bordi, valamint egy egész násznép szatirikus kálváriáját. A történet alaphelyzete szerint a népes család egy busztúra keretében próbál eljutni otthonról az esküvő helyszínére kiszemelt vidéki templomba. Mivel az utazás alatt a vőlegény és a menyasszony nem láthatják egymást, a két nászkaraván tagjai közti kommunikáció egyre zavarosabbá válik, ráadásul az állandó eltévedés, az esküvői stressz, valamint az apró titkok kipattanása miatt a totális széthullás veszélye is beárnyékolja a szedett-vedett família boldogságát.

A félresiklott ünnep alaphelyzete akár A születésnaphoz hasonló, súlyos, északi drámáé is lehetne, Oskarsdóttír filmje azonban műfajában és jellegében inkább egy amerikai rokonnal, A család kicsi kincsével fűzi szorosabbra a szálakat – mindezt skandináv módra, szürkébb tónusokkal és még fanyarabb ízekkel teszi. Az alapvetően jellemkomikumra és dialógusokra épülő párkapcsolati roncsderbi, noha időközönként kissé döcögősen vagy vánszorogva halad a kijelölt úton, lakodalmi túrája mégsem kerül lépéshátrányba jófajta műfajtársaival szemben.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9899